Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:Klarar inte ens ekonomi att byta ut alla delar i bilen ska man inte ha den försäkringen. Försök få det på goodwill men annars är det tyvärr ett fall av lärpengar. Billigare försäkring med sämre skydd kräver mer ekonomiska buffertar.

Vilken skön inställning! Har man en "billig" försäkring får man skylla sig själv! Som "bara" täcker upp till och med 12000mil mot Volvias 15000mil.

Vem har en buffert för en 3 år "gammal" bil med 13000 mil på mätaren för tex byte av växellåda eller motorbyte?

Istället skall man fråga sig hur det är möjligt att en växellåda rasar efter 3 år och 13000mil? Oacceptabelt Volvo! Byt växellådan kostnadsfritt!!
av Gabriel
gnutten skrev:detta hade jag inte accepterat en växellåda skall hålla mer än tre år och 13000 mil. vet inte vart Volvo är på väg men inte är det på rätt håll iallafall.blir mer och mer tveksam till mitt Volvo köp.
Vilket håll Volvo är på väg återstår att se, det beror på hur de väljer att lösa TS problem.
Att bli tveksam till Volvo för att en enstaka automatlåda slutar funka är kanske inte helt eftertänksamt. Lådan är mest troligt en Aisin-Warner eller liknande, dvs samma tillverkare/leverantör som till flera stora biltillverkare, de (Aisin-Warner) är dessutom bra lådor och det är inte ofta man hör om problem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En automatlåda är inte "slut" efter 3 år drygt 10.000 mil.

Det är väl bara någon skitsak för några kronor som har gett upp i lådan. Som en liten ventil, belägg eller ic-krets.

Måste ju gå att byta den.

Så trött på på nya tidens filosofi, "askkoppen är full", du får hämta ut en ny bil på försäkringen. Inte konstigt att allt blir dyrt,
Problemet accentueras av att de flesta verkstäder har inte kompetens för att reparera så komplicerade saker (automatlådor, inte askkoppar). Följaktligen vet de inte vad de ska göra åt även förhållandevis enkla fel i en automatlåda, utan det blir byte som blir lösningen.
av gnutten
Men nu är det så att en låda skall inte gå sönder efter denna tiden..Jag hade ställt bilen hos verkstaden och hämtat den när den va klar med orden att detta är läropengar för er. som bilägare ska man inte behöva bekosta chefernas bonusar med dåliga bilar.
av Mixe
Tack för alla svar! Jag skall nog dra igenom allt som hänt:

1. Växellådan slutade dreva under midsommarhelgen och bogserades till Upplands Motor i Uppsala.

2. De kontaktade Volvo som erbjöd sig att byta ut tre komponenter: pumphus, kopplingsenhet och någon hastighetsgivare. Jag återger bara de namn som mekanikern gett mig, eftersom jag inte kan ett dyft om växellådor själv. Detta var i enlighet med antagen goodwillpolicy från Volvo.
Delarna är vad jag förstått alla YTTRE delar, så ingen öppning av växellådan har skett. Vi trodde nu att vi skulle gå skadeslösa ur eländet och var :D

3. Bytet av delarna fungerade inte. Mekanikern gissar nu på inre läckage och meddelar att det kommer kosta 50.000 kr att sätta in en ny. Vi blir :( .

4. Volvo beklagar vid påringning men hänvisar till Upplands Motor son servat bilen årligen sedan den kom från fabriken.

5. Upplands Motor beklagar de också, men eftersom de inte sålt bilen till oss hänvisar de till återförsäljaren ALD och konsumentköplagen.

6. ÅF vill inte kännas vid konsumentköplagen eftersom det inte finns något bevisat fel på bilen vid köp.

7. Försäkringen täcker bara t.o.m 12.000 mil. Bilen har gått 13.000.

Kvar står vi med en 3 år gammal obrukbar bil och en hotande nota på 40- 50.000 kr. Alla är fulla av beklaganden.

Nu undrar jag naturligtvis om det finns ytterligare några samtal att ringa, eller om det finns billigare alternativ till reparation som någon kan tipsa om.
Jag vet tyvärr inte vad det är för typ av växellåda just nu, då alla bilpapper är kvar i bilen. På verkstan. På måndag kan jag nog ta reda på det.
av perhall
Gabriel skrev:
gnutten skrev:detta hade jag inte accepterat en växellåda skall hålla mer än tre år och 13000 mil. vet inte vart Volvo är på väg men inte är det på rätt håll iallafall.blir mer och mer tveksam till mitt Volvo köp.
Vilket håll Volvo är på väg återstår att se, det beror på hur de väljer att lösa TS problem.
Att bli tveksam till Volvo för att en enstaka automatlåda slutar funka är kanske inte helt eftertänksamt. Lådan är mest troligt en Aisin-Warner eller liknande, dvs samma tillverkare/leverantör som till flera stora biltillverkare, de (Aisin-Warner) är dessutom bra lådor och det är inte ofta man hör om problem.
Nej inte på senare tid men V70N med 20 000+ mil D5 får ofta lådras (fråga vilken uppriktig Volvo-handlare som helst...)/PH
Användarvisningsbild
av fjohan82
Mixe skrev:Nu undrar jag naturligtvis om det finns ytterligare några samtal att ringa, eller om det finns billigare alternativ till reparation som någon kan tipsa om.
Jag vet tyvärr inte vad det är för typ av växellåda just nu, då alla bilpapper är kvar i bilen. På verkstan. På måndag kan jag nog ta reda på det.
Vad är det för motor i bilen? På det bör man kunna utröna vad det är för växellåda.

Det finns beggade på bildelsbasen för mellan 10-20' om man vill ta det. Eller kan man anlita experter på automatlådor och låta de sköta reparationen.
Så det behöver inte alls sluta på 50' för att få bilen på rull igen.
av Droopy
som redan sagts så kan du reklamera om bilen ännu inte är 3år, det har du stöd av i konsumentköplagen, det handlar inbet om ursprungsfel elså, det handlar om vad man som kund kan förvänta sig av en produkt. Kan man förvänta sig att en låda rasar efter 13k mil, nej
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!

När det gäller hemmastereo, hembio och h[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]