Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gren83
Hej,

Jag har kollat runt lite på det här problemet men jag kan inte avgöra om fjäderbenslagringen ska bytas eller bara smörjas (jag är inte ens säker på att den heter fjäderbenslagring).

Jag har tagit en bild på den:
https://www.dropbox.com/s/bz7ydhpjzxpya ... 5.jpg?dl=0

Problemet här är att när man snurrar på ratten så snurrar den där svarta skivan till ibland, den följer inte med hela tiden men om man har skruvat typ två varv på ratten så snurrar den till lite snabbt och då låter det och det är ett störande ljud faktiskt. Det låter lite när jag kör i gupp också men jag har inte kunnat bekräfta att det är den som låter just då men jag tror det.

Vad skulle ni ha gjort? Smörjt eller behöver den bytas tro?

Tackar på förhand!

Mvh
av TobbeViktor
Låter som om det börjar bli slitet. Den svarta gummiklädda plattan låser själva fjäderbenslagringen mot fjäderbenslagret. Troligtvis kärvar lagret på vissa ställen plus att gummit i fjäderbenslagringen är ganska slitet så att det "slirar" lite. Googla lite Volvos fjäderbenslager med bilder så förstår du snart hur det sitter ihop.
av gren83
TobbeViktor skrev:Låter som om det börjar bli slitet. Den svarta gummiklädda plattan låser själva fjäderbenslagringen mot fjäderbenslagret. Troligtvis kärvar lagret på vissa ställen plus att gummit i fjäderbenslagringen är ganska slitet så att det "slirar" lite. Googla lite Volvos fjäderbenslager med bilder så förstår du snart hur det sitter ihop.
Ok tackar! Jag har kollat lite klipp på hur de byter det där men förstår inte riktigt vilken del jag behöver byta och om jag behöver plocka ner alltihop. Men jag ska fortsätta kolla så löser det sig säkert till slut. Kan ju gå till någon som fixar det förstås men jag vill gärna lära mig själv egentligen.

Mvh
Hej igen,

Jag filmade när jag hade motorn igång och gjorde fullt rattutslag till vänster och höger:
https://www.dropbox.com/s/75sojxxv50bqs ... 2.mp4?dl=0
(varning för ganska hög volym på videon)

Sedan testade jag att vrida på de där svarta plastskivorna överst. Den som jag har filmat, den som det verkar vara fel på, där kunde jag vrida på den, inte på den andra.

Behöver man vara rädd för att använda bilen tills jag har fått det åtgärdat tro?

Mvh
av gren83
Lucif3r skrev:Hm, det där ser ju inte bra ut... Inte nog med att den "snurrar", hela fjäderbenet vickar ju fram och tillbaka också.
Känns väl nästan som om du kommer få dämparen igenom huven när som helst...
Ja det blir till att inte köra med den där förrän det är fixat. På besiktningspappret står det under "bra att veta":
Fjädersäte, fram, båda sidor, undre, rostangrepp

Kan det felet orsaka så att det blir så som man ser på videon? Jag är lite inne på att beställa hela fjäderbenet eller vad det kallas, alltså ett begagnat från bildelsbasen där allting ingår, alltså så jag slipper komprimera fjäder, bara att sätta ihop. En fråga jag hade om det är ifall ett fjäderben från en 99 eller 00 S70 t ex skulle passa min 97:a S70?

Mvh
Användarvisningsbild
av Nexus
Du klarar dig utan momentnyckel. Bara drå åt så det sitter :-)-)
Du behöver ju bara lossa krängstaget och de 2 stora genomgående bultarna som håller fjäderbenet samt de 3 muttrarna upptill som håller hela fjäderbenet.
Du har ett spel i bulthålen så lägg märke till hur fjäderbenet sitter. Jag brukar trycka det inåt så mycket det går sen dra åt nedre bultarna .
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]