Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lizzin
Var dags för den stora servicen på min V70 D3 -11 (automat). Ringde till mekonomen för en offert och han sa att det beror på vad som måste bytas, men att det kommer kosta max 10.000 kr. Lämnade in bilen igår och idag ringde han och sa att han inte haft tid att byta kamremmen men att jag kan hämta bilen och lämna tillbaka den på måndag. Får nu även ett nytt pris på 12500 kr. Fick bara se protokollet på plats och han sa att på denna service ska bl.a olja bytas i lådan (automat), vattenpumpen bytas och kamremmen bytas.

Känner mig lite skeptisk och dessutom irriterad över att priset gick upp 2500 kr när han sa att 10.000 var taket. Dessutom måste jag lämna in bilen igen.

Är detta ett rimligt pris tycker ni? Och vad gjorde de på er 18000 mila service? :shock:
av Daniel73
Avtalat pris ska hållas, för orörutsedda händelser får priset öka med max 10%.

Jag tycker du ska ställa frågan till mekonomen centralt vad dom anser.
av lizzin
Daniel73 skrev:Avtalat pris ska hållas, för orörutsedda händelser får priset öka med max 10%.

Tack för svar! Har dragit iväg ett mejl till Mekonomen kundtjänst nu och ifrågasatt situationen. När jag kollar runt vad andra betalat för likvärdig service tycker jag priset verkar väldigt orimligt. Har dessutom inte fått några som helst papper på arbetet.
av Daniel73
lizzin skrev:
Daniel73 skrev:Avtalat pris ska hållas, för orörutsedda händelser får priset öka med max 10%.

Tack för svar! Har dragit iväg ett mejl till Mekonomen kundtjänst nu och ifrågasatt situationen. När jag kollar runt vad andra betalat för likvärdig service tycker jag priset verkar väldigt orimligt. Har dessutom inte fått några som helst papper på arbetet.
Ibland lär man sig den hårda vägen att ta offert på minst 3 ställen om man ska låta någon utföra något dyrt.
av lizzin
StefanN skrev:Inte för att det är fel att byta olja i automaten men det ingår inte i serviceplanen, det har Mekonomen lagt dit själva.
Det var bra att veta, tack! :) När jag ringde var jag väldigt tydlig med att det var en 18000-mila service jag ville boka. Men detta förklarar ju hans svar svävande svar "det beror på vad som måste göras". Känner mig lite dum som satt mig i denna situation, men är inte så kunnig eftersom detta är min första bil..
av lizzin
Daniel73 skrev: Ibland lär man sig den hårda vägen att ta offert på minst 3 ställen om man ska låta någon utföra något dyrt.
Kommer jag definitivt göra i framtiden..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vattenpumpen byts inte heller vid fast miltal. När jag skulle göra 18000 mila service på min förra S80 D5a var Volvoverkstan billigare än mekonomen och man slipper lämna in bilen 2 ggr :wink:

/Kalle
av lizzin
Verkar ju som han själv bestämt att han ska göra det han anser behöver göras på bilen. Jag bokade bara en service.
Frågan är nu vad jag ska göra bara. Bilen ska tillbaka på måndag. Har sökt runt och det står bl.a. såhär i verkstadens reparationsvillkor:

"4. Prisuppgift
Verkstaden ska lämna en skriftlig prisuppgift för hela uppdraget om uppdraget beräknas kosta 2 000 kr eller mer.

Undantag från att lämna en skriftlig prisuppgift är möjligt om konsumenten avstår från en sådan uppgift eller om uppdraget är så ospecificerat att det är omöjligt att lämna en uppgift ens om ett ungefärligt pris eller ett högsta pris. I övriga fall då kostnaden för uppdraget beräknas understiga 2 000 kr, ska en skriftlig prisuppgift lämnas när konsumenten begär det."

Jag har inte fått några papper eller uppgifter alls skriftligen, fick inte heller skriva under nånting när bilen lämnades in. Är det bara att betala och ta lärdom till nästa servie antar jag? Känns som jag utan papper är ganska rökt :P Han sa ju max 10.000 kr på telefon men ett muntligt avtal är ju inte värt nånting.
Användarvisningsbild
av börne
Du ska inte ge dig, sagt är sagt. Min farsa lämnade för en del år sedan in sin bil för en reparation & när dom felsökt sa dom att det skulle kosta 6000kr, kör sa farsan & dagen efter skulle han hämta bilen, dom hade då gjort misstaget att uppge pris utan moms, farsan stod på sig & det slutade med att han betalade avtalat pris.

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]