- fre 03 jul 2015, 10:45
#986552
Goddag,
Vet att många tänker "antennringen" nu, och kanske är det så. Lång historia kort - felsymptom är att bilen startar, men dör igen efter 1-2 sekunder. Jag bytte tändspole till en helt ny jag hade liggande och felet var löst - trodde jag. Lät bilen stå och gå i 5 minuter, den la av och återgick till tidigare problem(1-2 sekunders liv).
Om det hade varit fel på antennringen så hade det varit omöjligt att bilen gick i 5 minuter för att sedan dö, korrekt?
______________________________
Den långa historien:
Bilens motor skar ihop 2010, den stod ute i några månader och sedan i garage i 4 år, tills jag gjorde slag i saken och plockade i en likadan motor från en 850 för mindre än ett år sedan. Jag gjorde en lättare renovering enligt följande: Nya tätningar till grenrör, insug, kylkanaler och spridare. Bytte topp. Jag återanvände spridarna. Nya tändstift, tändkablar. Osäker på om jag bytte fördelarlock och rotor, om jag inte gjorde det var det för att skicket var oklanderligt. Nytt urtrampningslager, behållare till vevhusventilation, startmotor, generator, kamrem, multirib, vattenpump.
Detta har lett till att bilen gick otroligt fint enda fram till nu. Rapp i starten, jämn i gången - INGA tecken på fel fram tills den plötsligt dog.
Har av den anledningen utelämnat vissa saker ur mitt felsök, men lurar nu på om jag ska ge mig på bränslefilter och bränslepump. Man hör att pumpen bygger upp ett tryck när man vrider på nyckeln, men kanske är trycket för lågt eller filtrer igensatt? Vad är en smart diagnostik i denna situation?
Någon som hade liknande problem som mig fick detta ordnat på verkstad, vad kan det vara för givare de menar?
"Byte av defekt givare till bränslenivå avser vänster sida
Byte av defekt kabelgenomföring vid nivågivare"
Tack på förhand!
Vet att många tänker "antennringen" nu, och kanske är det så. Lång historia kort - felsymptom är att bilen startar, men dör igen efter 1-2 sekunder. Jag bytte tändspole till en helt ny jag hade liggande och felet var löst - trodde jag. Lät bilen stå och gå i 5 minuter, den la av och återgick till tidigare problem(1-2 sekunders liv).
Om det hade varit fel på antennringen så hade det varit omöjligt att bilen gick i 5 minuter för att sedan dö, korrekt?
______________________________
Den långa historien:
Bilens motor skar ihop 2010, den stod ute i några månader och sedan i garage i 4 år, tills jag gjorde slag i saken och plockade i en likadan motor från en 850 för mindre än ett år sedan. Jag gjorde en lättare renovering enligt följande: Nya tätningar till grenrör, insug, kylkanaler och spridare. Bytte topp. Jag återanvände spridarna. Nya tändstift, tändkablar. Osäker på om jag bytte fördelarlock och rotor, om jag inte gjorde det var det för att skicket var oklanderligt. Nytt urtrampningslager, behållare till vevhusventilation, startmotor, generator, kamrem, multirib, vattenpump.
Detta har lett till att bilen gick otroligt fint enda fram till nu. Rapp i starten, jämn i gången - INGA tecken på fel fram tills den plötsligt dog.
Har av den anledningen utelämnat vissa saker ur mitt felsök, men lurar nu på om jag ska ge mig på bränslefilter och bränslepump. Man hör att pumpen bygger upp ett tryck när man vrider på nyckeln, men kanske är trycket för lågt eller filtrer igensatt? Vad är en smart diagnostik i denna situation?
Någon som hade liknande problem som mig fick detta ordnat på verkstad, vad kan det vara för givare de menar?
"Byte av defekt givare till bränslenivå avser vänster sida
Byte av defekt kabelgenomföring vid nivågivare"
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Hellhoff, redigerad totalt 0 gånger.