Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag har också slängt in en pulversläckare i bilen. Nu när jag kör Skoda Superb så får jag ju plats med sånt.
av oldtimersmc
En 7.62 kulhammare D6:a o förstaförband :lol:
Användarvisningsbild
av milktrucker
lycka till med era hammare.....på laminerat säkerhetsglas....
Användarvisningsbild
av TommyP86
Brukar dra runt på en iphone-kabel och ett paket extra typ. Annars är det nog så att det känns lite jobbigt bara att ha bagagerumsmattan i, gillar inte att åka runt med skrotupplag i bilen.
Har typ ett multiverktyg och lite mynt i mittkonsollen, och ett sånt biltema repkit för däck också, reservdäckslös som man är.
av oldtimersmc
milktrucker skrev:lycka till med era hammare.....på laminerat säkerhetsglas....

Enligt Volvo så lär säkerhetsglaset motstå inbrottsförsök 10 ggr längre än vanligt glas, hur lång tid tar det att bryta igenom ett vanligt bilglas en 10 ondels sekund på sin höjd...

Så ca sekunden så är du igenom sen håller ju rutan i hop så det blir en del rensningsjobb innan du kan ta dig ut men ut kommer du om du har en hammare, inte utan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Räcker ju med att knacka med ett tändstift på sidorutorna så spricker dom ju, sen är det ju bara att rensa och häva sig ur bilen.
Finns ju gott om videor som visar bilglas stå emot en hammare(riktigt hammare, alá snickarhammare), men sen splittras i tusen bitar när man knackar till med ett simpelt tändstift...

Säkerhetsglasen fungerar ju som så att dom håller när krafter över en "större" yta slår på glaset, men splittras när något minimalt knackar på rutan, såsom ett tändstift.
Det är ju även därför sånna där glashammare är spetsiga i änden.
av DaBlo
PTV skrev:
para skrev:Har en glaskrosshammare med inbyggd bältesavskärare i armstödsfacket.
Alltid undrat vad som händer med dörrlåsen om man krockar och elsystemet kortsluts eller man kör ner i en sjö.
Då blir det säkert en undervattningsbil ... LOL. :lol:

Bild
HAHAHAHA! :D
av llesrof
Lucif3r skrev:Räcker ju med att knacka med ett tändstift på sidorutorna så spricker dom ju, sen är det ju bara att rensa och häva sig ur bilen.
Finns ju gott om videor som visar bilglas stå emot en hammare(riktigt hammare, alá snickarhammare), men sen splittras i tusen bitar när man knackar till med ett simpelt tändstift...

Säkerhetsglasen fungerar ju som så att dom håller när krafter över en "större" yta slår på glaset, men splittras när något minimalt knackar på rutan, såsom ett tändstift.
Det är ju även därför sånna där glashammare är spetsiga i änden.
Aha... tack för tipset. Nästa gång jag hamnar i vattnet med bilen så skruvar jag bort ett tändstift och krossar rutan med det :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:Aha... tack för tipset. Nästa gång jag hamnar i vattnet med bilen så skruvar jag bort ett tändstift och krossar rutan med det :mrgreen:

:mrgreen:
Vet inte riktigt vilket som var roligast... "Nästa gång du hamnar i vattnet"(indikation på att du redan varit i vattnet en gång?) eller tanken på att se någon kliva ur bilen, öppna huven, ta bort ett tändstift, simma in i bilen igen, knacka rutan och sen simma upp till ytan :lol:

... Föreslår istället att lägga in ett gammalt tändstift i handsfacket nästa gång du byter stift :P
av llesrof
Lucif3r skrev:
llesrof skrev:Aha... tack för tipset. Nästa gång jag hamnar i vattnet med bilen så skruvar jag bort ett tändstift och krossar rutan med det :mrgreen:

:mrgreen:
Vet inte riktigt vilket som var roligast... "Nästa gång du hamnar i vattnet"(indikation på att du redan varit i vattnet en gång?) eller tanken på att se någon kliva ur bilen, öppna huven, ta bort ett tändstift, simma in i bilen igen, knacka rutan och sen simma upp till ytan :lol:

... Föreslår istället att lägga in ett gammalt tändstift i handsfacket nästa gång du byter stift :P
He he he... jag har faktiskt hamnat i vattnet en gång. Fast det var bara 30 centimeter djupt men var tillräckligt för att en plastbit i underredet skulle lossna och slå i vägen varje gång bilen fjädrade ned :-) Kör diesel så jag har inga tändstift. Det innebär att jag kommer att inte kommer att kunna ta mig ur bilen om jag inte får upp dörrarna. Då får jag göra om avgasröret till en snorkel. Jag har några flaskor vatten i bilen så jag kan nig klara mig ett par dagar :-)
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]