NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei!

Jeg har en Volvo v50 2L 2008 mod. Diesel Manuell
kjørt 180400
For ca. 3 mnd siden stoppet plutselig motoren under gasspådrag opp en liten bakke, bilen begynte å miste gasspådrag i ca 70km/h. Og til slutt hørte jeg lyder fra motoren typisk setter bilen i feil gir. Jeg setter bilen i fri og ser i speilet der ser jeg en svart røyk sky.
Fikk bilen inn til Volvo som konstaterte at alle 4 veivstagene var bøyde som S.

Bestemte meg for å lete ette brukt motor og turbo, og fikk ett verksted til å sette inn motoren samt turbo, men etter motoren var satt inn funket ikke turboen men bilen var ellers kjørbar. Kjørte den til Volvo forhandler som konstaterte at slange var koblet feil. Samt at westigateventil satt fast og ble løsnet. Etter dette kjørte jeg hjem 2 dager senere når jeg skulle kjøre opplevde jeg at bilen fungerer når den er kald men med en gang den blir 82 grader går motoren kun på tomgang med andre ord motoren reagerer ikke når jeg tråkker på gass pedal, men når bilen er kald igjen så funker den til den blir varm.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Problemet var ned sotet EGR ventilen.
Senast redigerad av 1 lationlars, redigerad totalt 0 gånger.
Anar inte vad som kan vara fel, men det låter ju helt klart som att motorn går i någon typ av begränsad mode. Reagerar den inte över huvud taget eller får du varvtalsbegränsning vid 2800 varv?

Borde finnas felkoder som kan ge indikation på vad som är fel. Om du inte redan har Vida så bör du skaffa det. Kan vara lite struligt att installera men är väldig värdefull hjälp vid felsökning och övrigt jobb på bilen.

Jag köpte denna (för ett år sedan drygt), så det behöver inte vara samma: http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot ... 45144.html
Perra_367 skrev:Anar inte vad som kan vara fel, men det låter ju helt klart som att motorn går i någon typ av begränsad mode. Reagerar den inte över huvud taget eller får du varvtalsbegränsning vid 2800 varv?

Borde finnas felkoder som kan ge indikation på vad som är fel. Om du inte redan har Vida så bör du skaffa det. Kan vara lite struligt att installera men är väldig värdefull hjälp vid felsökning och övrigt jobb på bilen.

Jag köpte denna (för ett år sedan drygt), så det behöver inte vara samma: http://www.aliexpress.com/item/2013-Hot ... 45144.html

Det som hender er at når bilen er kald kan den kjøres helt fint, turbo funker også fint, men når bilen blir varm ca 82 grader går motoren i idle 850-900 konstant og reagerer ikke i det hele tatt. Får heller ingen feil i kjørcomputer. Stopper jeg bilen helt og steget av motoren og på igjen kan jeg kjøre veldig fint ca opptil 1700-1800 rpm men trør jeg mer på gassen da går motoren i begrensning igjen.
Låter mycket märkligt. Först tänkte jag pedalen, men den fungerar ju när bilen är kall så det går bort. Sedan att det är någon typ av övertemperatur-larm som skyddar bilen, men utan felkoder känns inte det troligt. Du har alltså inga felkoder aktiva i bilen? (pröva hålla att med tändningsnycken i läge 2 hålla inne READ och därefter trycka på dimljus 2 gånger).

Spånar vidare:
Går motorn jämnt, eller går den lite orent på tomgången? Tänker då på spjällhuset, när motorn är kall tar den luft som inte passerar intercooler (tittar du på motorn framifrån bilen kommer denna luften från höger del på Y-et). När motorn är varm (vet ej vad den styr på) så går den över och tar intercooler-kyld luft (från vänster del på Y-et). Om nu nått är vajsing på intercooler-spjället så att motorn inte får luft, skulle det inte kunna passa in?

Spjällhuset är ganska enkelt att montera ut och kontrollera. Du har en kontakt ovanpå och en under. Två slangklämmor, samt tre torx (30?). Spjället till "vänster" skall vara fjäderbelastat öppet, och spjället till höger skall vara fjäderbelastat stängt. Kollat också upp så att vakuumslangarna till vakuumklockarna är anslutna på dessa spjäll.

Hur vet du att bilen blir exakt 82 grader förresten?
Hei igjen,

Ja motoren går normal, ingen ugang når den er på tomgang.
Jeg hadde en ELM327 dogle som jeg sjekket feilkoder med, og temperaturen.

Skal se om jeg får sjekket vakuumslangene i dag.
Hva er best å bruke for og rense sjeld med hvis det er sot og koksete?

Men når bilen er varm og står på tomgang bytter den over til luft uten intercooler?
Fikk sjekket y-et i dag høyre side var fjærbelastet-åpen den andre var ikke fjørbelastet i det heletatt.
Rengjorde samtidig y-et samt sensorer oppe og nede.

Sjekket også dtc i dashbord:
CPM DTC SET
CEM DTC SET

Resten av dem var ready eller checking
Då ser ditt spjällhus ut som mitt, fixade till mitt med en fulfix (petade in cykelslang mellan kuggarna så att de fick "fäste"). En mer regelrätt fix innebär att man "vänder håll" på kuggstången och slipar nya drev och därefter limmar ihop vakuumklockan (eller köper nytt spjällhus :D ).

[youtube]3oa1TiuaETM[/youtube]

Detta förklarar dock inte din bils beteende och vad jag vet så ger söndrigt spjällhus enligt ovan ingen felkod. Du bör kolla mer exakt vad felkoderna säger med hjälp av ex. Vida.
av Tyr
Kolla oljenivån. Säkert problem med differentialtryckgivare/partikelfilter. Diff-tryckgivaren kan sitta löst också, sitter vid batteriet och har två slangar som går till p-filtret.
Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

Absolut något sämre komfort. Har du set[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]