Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej!
Jag är lite oerfaren vad gällande köp av bil hos bilhandlare.
Jag har köpt min nuvarande S4N 2006 från bilhandlare..
men det var min pappa som hjälpte mig att förhandla om priset.

Så hur gör man? hur kan ett sådant samtal se ut?
Låt oss säga att ett pris på en bil är 150.000kr.
Hur kan man försöka att få ner priset på den?
av PTV
Säg vad du vill ge och förhandla sedan om priset beroende på dina krav på bilen för att se hur säljaren reagerar på ditt erbjudande.Härifrån brukar det bli lite kohandlande och betänketid från bägge parter.Handlaren har alltid satt ett pris på bilen för bästa egen vinst mm där detta pris inte är lägsta priset.Kruxet är bara att komma så nära detta lägsta pris som möjligt utan att någon känner att man gjort en dålig affär.För en sak kan du vara säker på vid en överenskommelse och det är om bilhandlaren påstår att han gjort en dålig affär.Då hade där förmodligen varit mer att pruta på när ingen bilhandlare gör förlustaffärer med fortsatt verksamhet.
av Rådlös
Ett annat sätt att få mer för pengarna om du nu köper av en bilhandlare (inte privat) är att få något extra, en uppsättning vinterdäck eller något motsvarande i priset om handlaren ogärna vill låta sig prutas. Detta under förutsättning att det är en handlare i en bilhall eller annat. Bilhandlare "på gatan" har sällan sådana resurser, men dom i bilhallar har lite mer möjligheter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ett generellt knep är ju att buda lågt, för lågt(men inte överdrivet, då blir du väl utkastad :P), och sen mötas halvvägs eller liknande. Bara som ett expempel, du tittar på en bil för 5000kr, säger att du tar den för 4000, säljaren säger då typ "nja, 4800 kan jag tänka mig men inte lägre", och då svarar du typ "4500kr, mer än så är den inte värd pga. <defekt>, <repa>, <avsaknad av något>, <osv>".
Det gäller dock att "hålla masken" och inte verka för ivrig :), då förstår säljaren att du egentligen kommer köpa bilen oavsettt pris, och kommer inte vara lika villig att pruta :P
Användarvisningsbild
av Orfeous
Tänker mig en ny bil hos volvo
som jag själv väljer vad den ska innehålla.
Hur kan man då prata om pris?
Användarvisningsbild
av crumpets
En begbil kan du ofta förhandla ner 3-4% bara. En nybil knappa 10. Säg att du vill ha bilen men inte riktigt för det utsatta priset bara. Vill de bli av med den prutar de själva åt dig i princip, men vet de att den säljer ändå får du inte ner priset en krona.
av Waizguy
Det låter som att du vill köpa en splitterny från fabrik?
Det finns ju lite olika vägar att gå, börja med att kolla på volvo's hemsida vad priset typ ligger på för den bil och utrustning du vill ha.
Sen åker du till en volvohandlare med bra rykte eller som vänner/bekanta/arbetskollegor kan rekommendera. Hugg tag i en säljare och säg att du har ***.***kr att spendera och vill veta vad du kan få. Att du är intresserad av modell XX.
Om det blir svårt att pruta ned själva grundpriset för den modellen får du istället pusha på att du vill ha bättre utrustning för samma peng.
Som PTV skrev ingen säljare säljer med minus, kommer ni inte överens så säg ett sista pris du vill ge, ge ditt telefonnummer och säg att säljaren ska höra av sig om han ångrar sig. Sen åker du hem och väntar, i dessa prisklasser är nog säljaren väldigt sugen på att göra affär.
Några bra tips är att; Stressa inte, var inte för ivrig, åk hem och fundera om ni inte kommer överens. Det är bättre att ha tänkt till än att göra något impulsköp.

/// Waiz

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]