Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Man måste förstå varför det inte är tillåtet, det har ju inte med att nöja en besiktningsman utan om att vi skall på ett enkelt sätt kunna förstå varandra i trafiken. Att man skall kunna avläsa vilken avsikt övriga bilister har, har han sett mig, funderar han på att svänga, sitter idioten och SMS:ar eller har han somnat till en stund mm
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Det är sällan det går att förstå vad folk tänker göra även utan toning. När det varken blinkas, körs med rätt placering, många kör ju som om dom vore själva på vägen. Sen är ju inte det problemet speciellt stort med tonade sido rutor i fram. Är säker på att det är fler som kör trötta, onyktra eller påverkade av andra preparat, än bilar med tonade sidorutorna i fram. Jag vet att det fortfarande inte är tillåtet, men dom flesta blir ju ändå haffade av länsman.
av oldtimersmc
Har man kört motorcykel så kan jag lova dig att man vill ha hundra koll på vad som föregår i bilarna runtikring en för ett misstag/missbedömning kan vara ditt sista beslut.

En vän till mig (Åke Slappo) rekommenderade att "kör du på helljus hela tiden så blir de förbannade och blinkar men då vet du att de har sett dig iaf"
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Man har inte 100 koll ändå, såvida man inte är tanke läsare. Om folk inte ens ser lastbilar, mer än en gång jag fått tvärnitar 60 ton för att inte klippa bilar i sidan (och missa dom med några meter). Så det spelar ingen roll om du kan se att bilisten har vridit huvudet åt ditt håll, när du inte kan se vad som försiggår på insidan.

Lite OT
Användarvisningsbild
av joel80
Att folk gör andra misstag kan väl aldrig vara en godkänd ursäkt för att försämra möjligheterna till kommunikation och att kunna förutse andras beteende. Förstår seriöst inte hur man tänker om man tonar framrutorna.
av mattish
joel80 skrev:Att folk gör andra misstag kan väl aldrig vara en godkänd ursäkt för att försämra möjligheterna till kommunikation och att kunna förutse andras beteende. Förstår seriöst inte hur man tänker om man tonar framrutorna.
:-)-)
av BennyL
Det är ju så att originaltonade sidorutor är i princip max vad det får vara.
Du får inte ens sätta dit splitterfilm! Har en vän som jobbade med filmning och han fick skit av bilprovningen för att han hade monterat helt genomskinlig splitterfilm på sidorutorna och vindrutan. En rent säkerhetshöjande åtgärd som inte påverkade in- eller utsikten, men nope, film är film! Han slet bort filmen på sidorutorna på plats och då var det okej, trots kvarvarande klisterkladd. Vindrutan upptäckte de aldrig...
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Funkar ju i andra länder med hel solfilmning vart dom är några miljoner mer människor å vespor och grejer i trafiken. Typiskt gnälliga sverige
av BennyL
snoddasD5 skrev:Funkar ju i andra länder med hel solfilmning vart dom är några miljoner mer människor å vespor och grejer i trafiken. Typiskt gnälliga sverige
...det är fri fart på valda delar av Autobahn också, men...
Användarvisningsbild
av joel80
snoddasD5 skrev:Funkar ju i andra länder med hel solfilmning vart dom är några miljoner mer människor å vespor och grejer i trafiken. Typiskt gnälliga sverige
Finns anledningar till att vi har en av världens lägsta dödssiffror i trafiken.. Jag vill INTE hamna i samma läge som t.ex USA. (Ca 400% större risk att dö i trafiken än i Sverige.)

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]