NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Macke117
Har kollat säkringar och de är hela, tog loss relä och satte tillbaka, vet inte hur man kollar om ett relä fungerar.

Känns inte som man kan göra så mycket mer än så utan att läsa av felkoder och mäta upp systemet?
Det verkar finnas mycket som kan krångla men något fel måste vara vanligare än andra om det är kompressorn som inte går.
Har testat flera gånger att stå och kika på om kompressorn går och det gör det inte oavsett när man slår av/på ac:n.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Man kan byta med något annat relä som har samma funktion. Hörs det något klickande ljud åtminstone? Då vet man ju om datorn försöker starta kompressorn.

Har man ett oscilloskop så kan man ju mäta och titta på dignalen på kontakten till kompressorn för att se om bilen försöker slå av och på t.ex om bilen gör det så är det något med kompressorn i sig. Vild gissning.

Har du även tittat på engelska volvo forum om problemet? Jag kollar mycket på dom eftersom ibland hittar jag ingen lösning på dom svenska.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Vad har du för bil? Årsmodell?
Jag kan skicka elscheman om du är intresserad av det.
även info om acn.. funktion.. signal osv
av Macke117
Haft bilen på verkstad för rep av Ac.
Det var kondensorn som var trasig.
Kostnad 9928:- för delar och arbete samt fyllning.
Användarvisningsbild
av grillchips
Fy satan, var lämnade du in bilen? Min spec landade på drygt 7k hos Vianor och redan då sa jag tack men nejtack.
av Macke117
Ja, det var dyrt men jag hade inget val. Östersunds Bilelektriska fixade det.
Felsökning, byte kondensor, byte torkfilter, fyllning av systemet.
Arbetskostnad 5 Tim X 875 :- = 4375:-

Totalt 9928:- :???:
av AndersLa
Det kan bli ännu dyrare, min nota landade på ca 12000:- för kondensor+ackumulator+felsökning/arbetskostnad. Tur att maskinskadeförsäkringen tog det med självrisk på 1000:-

Hej, Då detta är en mer generell fr&ar[…]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]