Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
Jag är totalt chockad över den förbrukning TS anger i sitt första inlägg. Jag trodde knappt det var möjligt att få en sådan motor att dra så mycket soppa. Inte ens de "gamla" femcyindriga D4 sörplar väl i sig sådana extrema mängder? Bara för att sätta in det i ett perspektiv, det är ungefär samma förbrukning som en allt annat än modern Saab 9-5 drar. På E85!

Automat stjäl ju naturligtvis en del och motorn kanske inte är inkörd ännu, men...
av Droopy
Är väl det minsta problemet att få en bil att dra mycket, jag lyckades ju med konstycket att få en V40 diesel att dra nära litern utan större ansträngningar. Jag snittar 1.1 med min V70 T4F på bensin.
VolvoB20 skrev:
FBKEeyore skrev:
perhall skrev:Det här däcket är det: http://www.continental-tires.com/www/ti ... ct-lx.html
235-55-17 100 H
Klarar sig halvbra vinterväglag och är ett åretruntdäck:
http://www.autobild.de/bilder/reifenver ... html#bild9

/Per
Är det verkligen det däcket? Fanns inte i den dimensionen.
Är det inte Conti 4x4 Contact:
http://www.continental.se/www/daek_se_s ... tml?page=1
Fast det är ungefär samma däck, också M+S.
Conti 4x4 Contac sitter originalmonterat på min XC70. Det är definitivt inte ett vinterdäck. Jag är mycket nöjd med det däcket, det är ett 240 km/h däck som passar biltypen perfekt om man tittar på kombinationen att åka asfalt men ändå få bra driv på grus/lera/vått gräs tex.

My god... ni köper väl inte XC70 för att bara köra asfalt,,, då har ni valt fel bil.. :-)

Bild

Ett sådant här mönster är ju totalkass om det bara är lite blött gräs tex...

Bild
Fast jag kan erkänna att jag har beställt en xc70 d4 awd classic momentum och kommer köra på asfalt till 95% av gångerna.
:)
Jag valde en xc70 p.g.a att jag har haft ett par v70 nu, men gillar utseendet mer på xc70. Sen ville jag ha awd för vinterkörningen. Ser högre markfrigång som en fördel. Så jag ville prova något lite annorlunda.
Nu har jag en T4 1.6l motor. Småbarnsförälder som kör lugnt och sansat som följer hastighetsgränserna.
Inte ute efter en racerbil utan en familjebil.
Så jag tror ändå att det finns personer som väljer en xc70 och i princip bara kör asfalt. Annars är det bara jag :)
perhall skrev:Allroad A6 drar liknande, med dieselsexa 500 Nm, aut/DSG och quattro. Samma vikt som XC70. Men bättre prestanda och mycket stadigare på vägen.

Allroad A6 har den luftfjädring?

B.
Mycket törstig. Jag har inte varit under 1,2 än (kör aktivt men ändå), i stan drar den kring 1.5.

Vad menar du med "aktiv körning"? Är det att köra 130+ km/h på landsväg osv?
av Leafs
Utan att ha någon enkät eller statistik som grund, gissar jag att 8 av 10 som kör XC70 aldrig (eller extremt sällan) kör i terräng eller på speciellt bökiga vägar. Otroligt många väljer den för utseendet och/eller att de tror sig behöva AWD på vintern.
FBKEeyore skrev:
VolvoB20 skrev:
Conti 4x4 Contac sitter originalmonterat på min XC70. Det är definitivt inte ett vinterdäck. Jag är mycket nöjd med det däcket, det är ett 240 km/h däck som passar biltypen perfekt om man tittar på kombinationen att åka asfalt men ändå få bra driv på grus/lera/vått gräs tex.

My god... ni köper väl inte XC70 för att bara köra asfalt,,, då har ni valt fel bil.. :-)

Bild

Ett sådant här mönster är ju totalkass om det bara är lite blött gräs tex...

Bild
Fast jag kan erkänna att jag har beställt en xc70 d4 awd classic momentum och kommer köra på asfalt till 95% av gångerna.
:)
Jag valde en xc70 p.g.a att jag har haft ett par v70 nu, men gillar utseendet mer på xc70. Sen ville jag ha awd för vinterkörningen. Ser högre markfrigång som en fördel. Så jag ville prova något lite annorlunda.
Nu har jag en T4 1.6l motor. Småbarnsförälder som kör lugnt och sansat som följer hastighetsgränserna.
Inte ute efter en racerbil utan en familjebil.
Så jag tror ändå att det finns personer som väljer en xc70 och i princip bara kör asfalt. Annars är det bara jag :)
Conti4X4Contact är ju inte terrängdäck utan ett mellanting precis som en Volvo XC är ett mellanting så jag tycker de matchar perfekt.

ContiCrossContact är ju mera av ett terrängdäck. Men det tycker jag passar lika illa på en XC som ett sportbilsdäck på en XC. Det behövs en Geländevagen till Crosscontact

Bild
I närheten av 1,2 l/mil är ofta vad jag hamnar på med min XC70 D5 AWD automat.
När jag drar husvagn.

Däcken är inga åretrunthistorier, för sådana finns inte. Däremot är de som skrivs ovan en rimlig kompromiss mellan vad som är bra för landsväg och blöta betesmarker.
av perhall
I morse jättebråttom till färjan. 15,3 när jag kom till Nynäshamn.
Sen har jag kört mycket sansat på Gotland, ca 10 mil, eg. ingen stadskörning men några stopp. 7,9.
I övrigt:
A6 Allroad har alltid luftfjädring ja.
Bilen heter XC70 Summum Business Edition Pro.
Varvtal: 106 km/h 2000 r/m, 159 km/h 3000 r/m, 187 km/h 3500 r/m.

Däcken är inte de ni visar ovan utan de här:
https://www.horsepowerfreaks.com/images ... tactLX.jpg
Halva däcket sajpat som ett friktionsdäck, halva ser ut som ett grovt sommardäck.
Säljs som åretruntdäck i Tyskland.
Klart vingligt!!
PH
av Erixs
perhall skrev: Däcken är inte de ni visar ovan utan de här:
Halva däcket sajpat som ett friktionsdäck, halva ser ut som ett grovt sommardäck.
Klart vingligt!!
PH
På min my15 (visserligen FWD om det påverkar) satt det Conti Cross Contact LX Sport (17 tum) som verkar vara en något mer väganpassad variant av Conti Cross Contact LX. De ser dock väldigt lika ut. Nu upplever jag XC70 som lite småvinglig generellt men däcken gör säkert sitt till saken också.
av perhall
Erixs skrev:
perhall skrev: Däcken är inte de ni visar ovan utan de här:
Klart vingligt!!
PH
På min my15 (visserligen FWD om det påverkar) satt det Conti Cross Contact LX Sport (17 tum) som verkar vara en något mer väganpassad variant av Conti Cross Contact LX. De ser dock väldigt lika ut. Nu upplever jag XC70 som lite småvinglig generellt men däcken gör säkert sitt till saken också.
Får gå ut och kolla och kanske det är Sport men de ser ut exakt som på bilden och heter LX... ja lite småvinglig är den från början. Och bekväm!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19

Det var just att dom höjt bensindrivna bilar[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa