Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Angus
Börjar att hata bil-jäv..n ! Var inne på besiktning härom dagen och åkte därifrån med 2 st tvåor !
1st spindelled, den anade jag eftersom det "klonkat" lite grand vid rattutslag, så no suprise där.
Men fick även tvåa på K-Värdet, dom fick gasa av bara den för att få ner värdet från typ 6 till 1,4 ( gränsen går vid 1,2) Vid besiktningen förra året så var värdet blygsamma 0,1 ! Vad kan ha hänt ??
Användarvisningsbild
av wissel
Luftläckage skulle jag leta efter först ! Billigast också.....
Användarvisningsbild
av wissel
Javisst, men det räcker ofta med ett liiiitet tjyvdrag nånstans så är det klippt......
av mbc
Citerar från TSFS 2010:84
"Opacitetsmätning utgår på bil där funktions-kontroll av omborddiagnossystemet genomförts och med visuell bedömning av avgaserna."
Samt detta
"Funktion på felindikator/varningslampa för motor-elektronik och omborddiagnossystem med avseende på bekräftad felkod som registrerats i bilens ombord-diagnossystem (OBD) ”Mode 3”, gäller
- dieseldriven personbil med högst 4 passagerare och med en totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2004,
- dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler och med en totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2006,"
Som jag tolkar det så ska mätning inte utföras på din bil.
Din xc70 04 bör ju ramla in under den första raden, eller så har du extrasäte, eller så är den äldre än 04 eller så visste besgubben inte riktigt helt enkelt.
Men hur som helst så är det ju nåt tokigt
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag besiktade vår v70 d5 -06 för en vecka sen. Det utfördes ingen avgaskoll, bara koll av felkoder. Jag frågade varför, blev lite förvånad. Trodde det alltid gjordes avgaskoll. Men så är det alltså inte. Har man ingen felkod är allt ok, även avgasvärden. :)
av Angus
Jag har inga extra säten i bilen och vad jag kan se så är det en helt normal XC70 av årsmodell 2004 ( uttagen 2003)
Felkoder kollades vid service på märkesverkstad för några veckor sedan och det fanns inte en´enda !!
av Angus
Saxade förövrigt ut detta från Bilbesiktningens hemsida idag...
På bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en så kallad "omborddiagnos". Det är en elektronisk miljökontroll (OBD-kontroll). Dessutom undersöker vi bilens avgasrenande system och mäter halter av koloxid och kolväten. Vi mäter även lambdavärdet, vilket är ett beräknat värde på viktförhållandet mellan bränsle och luft samt kollar bullernivån.Vid besiktning av dieselfordon kontrollerar vi att fordonets avgaser inte innehåller för mycket smutspartiklar. Gränsvärdena för avgaserna finns angivna inom parantes på protokollet.
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]