Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
börne skrev:Hatar när det ligger lösa saker i bilen så det gör det aldrig :wink:
+1 på den!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"Det nödvändigaste" tycker jag...
Reservhjul
Domkraft
Färgkors
Startkablar
En flaska med kylarvätska
Snöborste
Isskrapa
Nedanstående är räknas väl inte som nödvändigt direkt men...
Slutsteg
Baslåda
GPS
Laddare till mobilen
och 2 USB minnen till stereon.
av PTV
Massa bra att ha grejer i bilen som t ex dashcam, laservarnare mm som kan vara bra att ha även om jag försöker få bort det tyngsta som ökar på drivmedelsförbrukningen där jag brukar ta bort reservdäcket och köra med punkteringsspray istället.Så blir det mer vikt över för roligare grejer.

Kommer däremot ihåg yngre år när jag färdades i en 142 och alltid vid kraftig inbromsning så kom dom extra monterade högtalarna från hatthyllan flygandes.Slog en av mina passagerare i nacken en gång som såg klart chockad ut ... LOL. :lol:
av para
Har en glaskrosshammare med inbyggd bältesavskärare i armstödsfacket.
Alltid undrat vad som händer med dörrlåsen om man krockar och elsystemet kortsluts eller man kör ner i en sjö.
av PTV
para skrev:Har en glaskrosshammare med inbyggd bältesavskärare i armstödsfacket.
Alltid undrat vad som händer med dörrlåsen om man krockar och elsystemet kortsluts eller man kör ner i en sjö.
Då blir det säkert en undervattningsbil ... LOL. :lol:

Bild
av volvo244gle
Ett par-tre Wunderbaums i backspegeln.
Glasögon (har dem bara när jag kör).
Hållare i rutan för mobilen, som kör Waze och för det mesta Spotify.
Nödvändigt ont som P-skiva och isskrapa.
Våtservetter (småbarnsförälder).

I övrigt så gillar jag när det är städat och inte fullbelamrat med lösa prylar. Småmynt och annat plock läggs i askkoppen eller handskfacket.

I bagaget finns givetvis reservhjul, varningstriangel o.s.v.. men även punkteringsspray (smidigare än att behöva byta däck, om det funkar), bogseringslina, startkablar, reservdunk samt alltid en dunk vanligt vatten - vintertid spolarvätska. Bra att ha vid tvätt av rutor samt om motorn går i kok eller får en läcka i kylsystemet.
Vattnet släcker kanske en mindre brasa med olyckan skulle vara framme.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har inget onödigt alls :wink:

Utöver nedanstående så finns:

- P-skiva
- Lite mynt
- Tvättpoletter så man lätt kan spola av bilen vid behov
- En tärning, tanken var att vi skulle köra en helg och innan varje korsning slå tärningen och jämt nummer = sväng höger och tvärtom. Det var 8 år sedan men den har hängt med sedan dess
- Dashcam
- Vattenslaska

Sen även, saxat från tråden "Vad har ni för "lös" säkerhetsutrustning i bilen?": http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6s&start=0

Själv har jag i kupén:

- Första förbandskudde
- Nödhammare/bältesavskärare (I handskfacket) Funderar på att hitta en annnan placering till denna.
- Två gula varningsvästar (En bakom varje framstol i fickorna)
- Led-ficklampa
- Laddare till mobilen
- Viltmarkerare
- M&M:s (Smälter inte i sommarvärmen)

I bagaget finns:

- Varningspuck
- Bogserlina
- Startkablar
- Reparationssats för däck (199 kr Biltema art.nr 82573)
- Multitång
- Hyls- skruvmejselsats
- Motorolja
- Arbetshandskar
- Reservlampor
- Silvertejp
- Ljusstav, sådan man bryter och som sedan lyser
- Filt
- Litet paraply

Vintertid finns även:
- Liten påse med grus/singel
- Skyffel med teleskophandtag

Har även installerat blixtljus för att synas riktigt bra om man blir ståendes på/vid vägen: viewtopic.php?f=50&t=99929&p=808056&hilit=Blixtljus
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Mobilen ligger i stort sätt alltid på "gardinen" över mugghållarna, och ett par solglasögon bakom vattenfallet. Det är allt, tycker om inte en massa krafs :)

Bild
Användarvisningsbild
av milktrucker
Pulversläckare
och det vanliga, säkringar, reservhjul, domkraft etc.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]