Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Veloman
perhall skrev:Har haft förmånen att spendera första delen av semestern i denna bil.

Verkligen mycket utrustning för ett måttligt pris. Två stora minus och många plus...

A.
Går tyst och mjuk
Växellådan bättre än tidigare versioner. I sportläge på automaten och Performance rullar den på bra kring motorvägsfart
181 hk mycket piggare än 163 hk.

B.
Mycket törstig. Jag har inte varit under 1,2 än (kör aktivt men ändå), i stan drar den kring 1.5.
Vinglig och gungig. Det är ju XC70 från början men denna har dessutom 17" M+S-däck. Har svårt att se varför man originalmonterat dem. Bilen beter sig som med nordiska friktionsdäck.
Antik GPS.

+/- Blåtand kopplar upp snabbt men ljudet sämre än på MY12

PH
Sitter det vinterdäck på från fabrik som standard?
av para
M+S är inte vinterdäck, då ska det vara en snöflinga med också. S betyder sand här, inte snow.
"Terrängdäck" alltså.

Är det en 2016 du kör? Borde väl heta Classic då och inte BE?
Till 2016 och eu6 har utväxlingen ändrats lite på d4 awd så den ska nu dra 10% mindre fast det gäller nog bara oss andra som kör lite mer normalt. Runt 0,7 brukar min automat snitta.

Och vad menade du med Performance? Har du 4C eller menar du att den går bättre för att instrumenteringen är röd?
av perhall
Är utväxlingen ändrad så mycket? varvar ca 2500 i 140 på mätaren.

performance är körprogramtema. För det är väl inte bara iinstrumentet som ändras? s/s är inaktivt vid performane-läget.

Däcken är verkligen läskiga vid lite aktivmen inte vårdslös körning. Från AArlanda ut på mv svänger det rätt kraftigt
När jag körde där ikväll somjag kör med V70 eller Allroad släppte det. Conti Latitude. Halva däcket sajpat som ett nordiskt friktionsdäck och jättemjuka. H alltså max 210 .
av perhall
Det är en 16 och det står BE Pro i papperen men är en pressbil så.. Den har paketet med PDC fram ooch soltak och 17 tum samt Elstol och skinn...årsmodell 16
av perhall
Det är en 16 och det står BE Pro i papperen men är en pressbil så.. Den har paketet med PDC fram ooch soltak och 17 tum samt Elstol och skinn...årsmodell 16
Användarvisningsbild
av Rillee
Har de ändrat så att s/s är av i performance? För så är det inte på min s60 2015
av para
Jo performance, elegance och eco är bara instrument/bakgrund, inget annat.
På min är s/s aktivt i performance-läget. Kanske nån inställning?

Skumt. Alla 2016 är ju Classic och s/s kom först till 2016 eu6 på d4 awd så det är ju en sån du har. För det står eu6 i specen eller?

Ingen jätteskillnader på utväxlingen men nu gör den 115 vid 2000 varv mot 107 på en 2015
av Erixs
para skrev:Jo performance, elegance och eco är bara instrument/bakgrund, inget annat.
På min är s/s aktivt i performance-läget. Kanske nån inställning?

Skumt. Alla 2016 är ju Classic och s/s kom först till 2016 eu6 på d4 awd så det är ju en sån du har. För det står eu6 i specen eller?

Ingen jätteskillnader på utväxlingen men nu gör den 115 vid 2000 varv mot 107 på en 2015
Volvo har ju dock tvingats att certa motorn för EU6 vilket borde kosta lite i förbrukning så frågan är om den i verkligheten faktiskt blivit snålare trots ändrad slutväxel.
av perhall
De sista 2.5FT var ju EUR5 och tom i specen törstigare än med EUR4. Kanske helt enkelt inte blir bra om man ska förbättra avgasrening på en gammal motor med små resurser eftersom den bara ska tillverkas några månader till...

kollar specen imorgon...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]