NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ar58
Hej!

Start/stopp-funktionen på min V50 (2012) strular lite. Fungerar kanske vid 25-50% av alla tillfällen man stannar vid rödljus t ex när motorn är varm. Ibland fungerar den när den inte borde gå igång. T ex vid minusgrader ibland och som idag bara efter någon minuts körning när motorn fortfarande var kall.

Vad är den vanligaste orsaken till detta fel? Om det nu är något fel. Tycker i alla fall att start/stopp-funktionen fungerar sämre ju äldre bilen blivit.
Användarvisningsbild
av Perra83
Om start/stopp funkar så är det inget fel.

På nyare modeller ser man orsaken till varför s/s är inaktivt. Batteriet kan vara lite svagt. Temperaturen i bilen kan va långt ifrån inställt värde. Partikelfiltret kan vara under regenereringsfasen.
av kvillebäck
När jag kollade i min så var anledningen till att den inte stannade att batteriet inte var tillräckligt laddat. Om du vill testa så sätt på en laddare över natten och se om den fungerar några gånger så är det troligt att det är batteriet.
Bilen har dock aldrig tvekat vid start och jag kör alltid värmare innan start om det är minusgrader men inte heller där har batteriet krånglat.
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bättr[…]

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Vi gör ett försök. Lyktan där […]