Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qualia
Den sjunker ju en hel del.. Dock är det ju värre i Dator världen..
Visst, köper man en hel ny bil, så fort man har vridit om nycklarna, hur mycket värde tror ni man har losat då..

Köper man en bil så får man ju räkna med sånt.. värre med nya bilar dock.. därför köper man aldrig en hel ny :P
av Marbas
Optimalt borde vara att köpa en några år gammal bil (3-4 år) och byta efter 3-4 år.

Fast optimalt är ju att inte köpa någon bil alls, eller.....?
av klabban
Gjorde i dagarna en hyffsat seriös kalkyl där jag jämförde kostnaden för att köpa ny bil vart femte år eller köpa en tre år gammal bil vart annat år.

Lägre värdeminskning och kapitalkostnad skulle innebära cirka 15.000:- i genomsnitt per år även om man räknar med att kostnaden för försäkring, service och lite annat blir högre för den begagnade bilen.

Byter man till helt ny bil varje år ökar differansen betydligt.

Då räknar jag med en ny bil för cirka 275.000:- och "samma" bil tre år gammal för cirka 165.000:-.

"Privatleasing" är väl inget hokus pokus utan kostar nog minst lika mycket som att köpa bilen med 20% cash och resten lån.

Har man lite flax så har man mindre problem med bilen som är tre år och behålls två år jämfört med nybilen som behålls fem år. Ofta är det ju under den första tiden den nya bilen strular.
av Tylön
jag har tex dyra fälgar, r-mätare på min
Extra utrustning som de du nämner ger oftast inget extra vid inbyte. Svenssons har oftast inget intresse av sådant utan reagerar nog snarare tvärtom och vill ha "original".
Användarvisningsbild
av deska
Tylön skrev:
jag har tex dyra fälgar, r-mätare på min
Extra utrustning som de du nämner ger oftast inget extra vid inbyte. Svenssons har oftast inget intresse av sådant utan reagerar nog snarare tvärtom och vill ha "original".
yepp därför byter ja inte in utan säljer privat. brukar funka. får alltid några lappr mer då. annars kan man ju alltid sälja r-fälgarna separat och även plocka ut mätaren å sälja den separat oxå :) då får man garanterat mer hursomhelst. men många vill ju ha r prylarna å då kostar det jävligt mkt mer att köpa löst än köpa beg bil med redan inmonterat.

OCH som jag brukar säga: det kostar att ligga på topp :p
av Kena
Rätt enkel mattematik, kör mycket köp nyare bil, kör lite köp en äldre bil. Värdeminskning för de mil du flyttar röven med blir klart mindre.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]