Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har haft förmånen att spendera första delen av semestern i denna bil.

Verkligen mycket utrustning för ett måttligt pris. Två stora minus och många plus...

A.
Går tyst och mjuk
Växellådan bättre än tidigare versioner. I sportläge på automaten och Performance rullar den på bra kring motorvägsfart
181 hk mycket piggare än 163 hk.

B.
Mycket törstig. Jag har inte varit under 1,2 än (kör aktivt men ändå), i stan drar den kring 1.5.
Vinglig och gungig. Det är ju XC70 från början men denna har dessutom 17" M+S-däck. Har svårt att se varför man originalmonterat dem. Bilen beter sig som med nordiska friktionsdäck.
Antik GPS.

+/- Blåtand kopplar upp snabbt men ljudet sämre än på MY12

PH
1,2 l/mil med en D4 tycker jag känns låter som väldigt aktiv körning. Min bil är mindre sett till frontarea och cd-värde men med större motor (bensinare dessutom) och jag har också legat på 1,2 l/mil ganska stadigt i snitt under mina hittills 300 mil.

När du skrev att du hade "sportläge på automaten och Performance", menar du något Four-C-läge då? Eller vad menar du med performance? Också lite nyfiken på vilken ljudanläggning du har och vilken du jämför med när du skriver att ljudet är sämre än på MY12.
av Goblin
Ja, GPSen känns väldigt omodern. Jag tog pengarna och slängde på ett stylingpaketet och en Kenu mobilhållare istället:).
perhall skrev: Mycket törstig. Jag har inte varit under 1,2 än (kör aktivt men ändå), i stan drar den kring 1.5.
Holy crap, Du ligger på 2X min förbrukning. Då har jag ändå D5 och gasar rätt bra, Det måste vara automaten som är skillnaden då för jag åker manuell.

PS, min första tank från 0 mil på mätaren då jag hämtade ut D5an landade på 0.58 för då körde jag rätt lungt.
av perhall
Doffen skrev:Å klage på forbruket med aktiv kjøring, ser jeg ikke poenget i

Min D4 163hk går på snitt 0,74, eneste gangen jeg klarer å få den til å bruke 1,2 er med husvagn.
Jag tycker inte alls det är poänglöst. Jag körinte lugnt och har aldrig gjort. Min T4 ligger aldrig över 1,05-1,1, oftast kring 0,9-1. Om man kör lugnt 0,6-0,7. Att en diesel med motsvarande effekt men AWD och aut drar så mycket mer är inte ok. Allroad A6 drar liknande, med dieselsexa 500 Nm, aut/DSG och quattro. Samma vikt som XC70. Men bättre prestanda och mycket stadigare på vägen.

Kör man alltid aktivt är väl förbrukningen vid aktiv körning viktig?

Jag tror som B20 att automaten är en stor bov. Har kört motsvarande bil med manuell låda och den är betydligt snålare.

Sen är det för mig ett mysterium att man standardmonterar "vinterdäck" på XC70. Bilen kränger och tjuter om däcken samt kanar vid sansad men halvaktiv körning. Audi har gjort motsatta felet: P Zero sitter std (som V70 R-Design tom MY11). Bilen går istället hårt och bullrigt (fast jag har bytt till däck som är normala så nu går den tyst och stadigt).
PH
av perhall
Det är en HP-stereo. Ljudet i stereon samma som MY12. Blåtand kopplar upp mycket snabbare men de jag pratar med klagar på dåligt ljud...
Jag lyckades med 1,25 l/m på XC70 D5 AWD Automat under extremt försiktig körning. :-O) :-O)

Mitt körschema bestod av 6 km sträckor Hem-Stall-Skola-Jobb-Skola-Stall-Hem, där drog manuella 0.75 under exakt likadan körning för geartronic-automaten, kör i uppvärmningsläge första kilometerna och lådan hann kallna mellan varje sträcka.

Brassade man långkörning på autobahn med varm låda var dock skillnaden försumbar aut-manu.
av Mwi
perhall skrev: Bilen kränger och tjuter om däcken samt kanar vid sansad men halvaktiv körning. PH
Det verkar vara ett högt tempo på semestern :D
Jag har kört ganska många olika V70/XC70 med automat och de olika D4 motorerna. XC70 upplever jag som markant törstigare speciellt i motorvägsfart+ kommer oftast under 80 mil på en tank med XC70, samma sträcka med V70 är det lätt att komma 110 mil på en tank.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]