Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Tackar för tipset med smörjning av splinsen. Mycket intressant tips.

Undras varför vänster sida verkar krångla mest? Min bult har till och med lossnat helt en gång.
Har byt hjullager på den sidan med men ett litet klick vid i läggning av fram eller bak.

Widdde
På min uppenbarar sig klicket om man öppnar dörren och lägger i fram eller bak på Automaten så hör man ett klick från navet på vänster sida.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Aintain
Lägger in mina funderingar och frågor i tråden.

Jag hör tecken på precis samma grej, väldigt sällan dock och endast om jag tex ligger och pumpar/släpper gas i ettan så att bilen gungar fram. När motorn går från att driva till motorbromsa slår klonket till. I mitt fall är det så lite att det kanske är normalt, frågan är om det är bättre att åtgärda det nu innan det blir värre (som jag förstår de andra har det här i tråden) eller är det fullt normalt och kanske inte blir värre med tiden?

Är det dåligt för bilen att fortsätta köra med klonket? kommer det bli värre?
av Rumpnisse
Jag har köpt den där specialskruven som numera sägs vara borta ur Volvos sortiment.

I och med att dom kan läcka in vatten så tänkte jag välja ett bättre fett som står emot detta.

Frågan är vilket. I tråden nämns volvos egna fett och när jag kollade den så får jag upp
"Bolted joint paste.
Categories Transmission > Clutch; Engine > Engine; Brake System > Wheel brake
Assemblies Mouldings for doors and hatches Chemical products. (190 ml )
"

Men väl ute i butiker så har jag sett på EP2 fett med Litium eller Kalcium..
Frågan är vilket som är bäst?

Agrol Entrepenad Super EP2 = Kalciumtvålat smörjfett med mineralolja
Agrol Hjullagerfett EP2 = litiumkompletfett mineralolja
Agrol Classic EP2 = litium förtvålat mineral

Enligt SKF:
SKF rekommenderar att du alltid använder ett fett som
innehåller molybdendisulfi d (MoS2). Det fettet smörjer
enheten och skyddar mot korrosion.

Använd LGAF3-medel mot
passningsrost på alla splines. Detta
förebygger korrosion på ytan mellan
drivknuten och lagret/drivfl änsen och
underlättar demonteringen av knuten
från lagerhuset, om den någon gång
skulle behöva bytas igen.
av Rumpnisse
Jag var på Volvo Brandt och hämta delar, passade då på att fråga om den XC90 centrumskruven.

30714142 M10x65 har upphört, jag var sista som köpte sånna (hos dom) under april månad.
30748388 M10x40 finns men det är nog inte lämpligt i v70.

Köpte Omega 85 fett som är lämpat för splines och kommer ta lite omega 77 också som skyddar bättre mot vatten.
av Aintain
I mitt fall var det höger övre motorfäste som var löst, var ute o kände efter och spännde till det. Vips så var allt bra igen!
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]