...

Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:Ha! Jag var bra sugen ska jag erkänna, men hade jag vikt ett par cm åt deras håll hade iallafall speglarna rykt och jag må va stridslysten men Betty Blue ligger mig för varmt om hjärtat. :D
Nästa gång jag kör där (förvisso väldigt sällan) så tänker jag lägga mig i mitten av vägen om jag möter ett klappträ som inte lägger sig rätt för nu har jag ledsnat rejält på alla dessa knyta näven i fickan-situationer.

En till sak som irriterar mig, eller gjorde igår. En Skoda Octavia RS här i området vars ägare har en förkärlek för tomgång vad det verkar. Igår var jag mitt uppe i matlagningen, känner igen ljud utifrån och se på fan. Den står parkerad i en ficka men på tomgång. Detta har hänt förr så jag anade vad som pågick. Ensam hemma med grabben och mat på spisen så jag kunde inte lämna lägenheten så jag klockade idioten. 1h10min stod han på tomgång.
Ett sms till Transportstyrelsen gjorde att jag fick reda på ägaren men han har inget nummer listat på sig och när middagen väl var uppäten och jag tänkte gå ner och fråga vad i helvete han höll på med, ja då klev han precis ur.

Jag måste nog bosätta mig på landet, snarast.
Skulle flyttat på bilen Bild :D
Irreterad o irreterad, snarare skräckslagen. Gick en snubbe på motorvägens vägren idag, ingen bil som stannat längre fram vad jag kunde se utan det såg med ut som han var på promenad. Ringde Polisen som skulle skicka en bil pronto. Efter avslutat ärende vid närmsta påfarten körde jag upp på samma motorväg fast i andra riktningen, då gick han på andra sidan än den han promenixade på tidigare. "Wazade" händelsen med då med.

Sen är det ju semestertider och antalet bilar som havererat på något sätt i vägrenen har ökat markant. Ingen (jo en men han stod och grävde i diket vid motorvägen :???: ) som har varselväst och vissa har i bästa fall satt varningstriangeln precis bakom sin vinröda bil där den inte ens syns :roll: utan skruvar gladeligen på reservhjulet på utsidan mot trafiken som om inget hänt. Dessutom har ingen förare som närmar sig den olycksdrabbade i alla fall vett att byta till vänster körfält vid passage.

Dags att ta reda på hur man skriver en motion om att det ska vara lag på att ha med minst en varselväst i bil mm.

Nästan ok placerad triangel men.... Väst skadar ju knappast.
20150628_175111_N.jpg
20150628_175111_N.jpg (161.41 KiB) Visad 677 gånger
Ingen triangel och den som har väst gräver efter något i diket
20150628_181608_E.jpg
20150628_181608_E.jpg (153.32 KiB) Visad 687 gånger
En liten promenad är ju aldrig fel....
20150627_173333_N.jpg
20150627_173333_N.jpg (171.15 KiB) Visad 685 gånger
av Waizguy
Tråkigt med denna trafikutveckling är att alla kära medmänniskor/medtrafikkanter eller vad de skall kallas nuförtiden?
Inte kan respektera andra människor som befinner sig på den gemensamma vägen.
Senast idag har jag haft många rövsniffare som håller ett otroligt för kort avstånd, även i hastigheter upp mot 100km/h.

De bryr sig såklart inte om sig själva, det är uteslutet. Men deras passagerare? Mig? Mina passagerare?
Ska vi behöva bli rammade av folk med vanvett som antingen är helt oförståeligt korkade eller så är de helt enkelt ute på vägarna för att skada andra.

Jag har hört att de som tar körkort idag får gå en kurs som tar upp risker med alkohol och droger i trafiken, jag tror den kallas risk-ettan.
Kanske ska det till ytterligare en obligatorisk kurs som heter konsekvensanalys av mitt handlande.

/// Waiz
av llesrof
Kanske ska det till ytterligare en obligatorisk kurs som heter konsekvensanalys av mitt handlande.
Bra idé. Och de borde få testa på det i verkligheten också, kanske i modifierade bilar eller någon simulator.
När jag tog körkortet för fyra år sen så fick vi under halkbanan prova att rulla i en bil och ta oss ut när den låg på taket samt "krocka" i 7km/h, knapp styrfart men den smällen och bältet som låstes kändes rejält. Var många (inkl jag själv) som blev smått chockade över resultaten men det är tydligt att många glömmer det när man traskar därifrån med avklarad halkbana.
av Waizguy
llesrof skrev: Bra idé. Och de borde få testa på det i verkligheten också, kanske i modifierade bilar eller någon simulator.
grillchips skrev:När jag tog körkortet för fyra år sen så fick vi under halkbanan prova att rulla i en bil och ta oss ut när den låg på taket samt "krocka" i 7km/h, knapp styrfart men den smällen och bältet som låstes kändes rejält. Var många (inkl jag själv)
Kanske kan slå ihop de två till en kurs eller ett test som ingår i körkortsutbildningen.
Jag har själv testat "krocken" i 7km/h och det gör fasiken ont i axeln efteråt.

Men ute på de gemensamma vägarna verkar det som att människor stänger av all form av ordet Gemenskap.
Du är du och jag är jag, försöker du köra om mig eller svänga ut framför mig då tänker jag gasa på, för då blir jag "kränkt"

Jag har full förståelse för att folk gör misstag. Att köra ett fordon är att bearbeta information hela tiden och ibland gör man missar.
Men att aktivt lägga sig 3 meter bakom en bil i 100 km/h eller andra dumheter med flit har jag noll förståelse för. Fattar inte meningen med det?

/// Waiz
Till dig med en grå/silver/svart Volvo XC70 årsmodell ca. -10, som körde på E4an södergående vid Gävle idag klockan 17.
Du som körde i 90km/h i vänsterfilen i flera kilometer fast högerfilen var soptom. Folk tuta på dig men du vägrade flytta dig.
När du, man i 30års åldern som tillslut flytta dig ser man att du sitter och sms'ar eller rattsurfar. Du hade dessutom barn i baksätet.
Finns du på detta forum, lämna in körkortet omgående, eller låt frugan köra nästa gång så kan du surfa hur mycket du vill.
Tack!
av BennyL
Vad är det som gör att det är så svårt att hålla sig i EN fil?

På väg till jobbet i morse, en genomfartsled som är 2-filig, jag i höger fil och en XC60 i vänster fil... ja, eller typ huvudsakligen i vänster fil. Först bara med hjulet i min fil, bredvid mig. Jag duttade till på tutan och då makade han över i sin fil för att straxt komma igen och då med en dryg halvmeter. Jag tuuuuuuuuuutade på honom och då vek han tillbaka.

Rattsurfare säger du? Trode jag också, men nope, herre typ 70 år. När han var tillbaka i sin fil smög jag upp bredvid igen då vi närmade oss ett rödljus på rött men då stannar han nästan i filen, långt före rödljuset så jag kör fram till ljuset och då viker han in bakom mig och skall sedan svänga höger i den korsningen.

Tankspridd, dålig planering, dålig bilkontroll? Han var troligen på väg för ett filbyte när han jazzade i båda filerna, trots att vi från början startade i var sin fil parallellt från rött och ingen antydan till att använda blinkers...

Jaja, shit happens, men man blir alltid fundersam på vad folk gör när som är lite "all over the place"
Senast redigerad av 1 BennyL, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 285
  • 286
  • 287
  • 288
  • 289
  • 553

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]