Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo965
Min 965 blir svag, som om den tappar ca 100Hp. Vad har jag gjort med den. Jo jag har bytt kamrem, Bytt Lmm, Bytt tändingsmodulerna, Bytt stiften, Bytt tryckeregulatorn. Mätt bränsletrycket 2,6- 3,1.
Vad händer. Jo när jag startar från kall moror startar den hur lätt som helst den går som en dröm 2-300m med bra kraft. Sen tappar den kraften. När jag trampar ner gasen och håller den stilla ner tryckt. Så börjar den att accelerera upp stegvis, som man klättrar på en stege. växellådan en automat växlar ner som den skall för det saknas moment.
Samma sak händer om motorn är varm. Den startar lätt, med den skillnaden att nu är den orkeslös från början. När man sen kör i jämn fart så små missar den hela tiden. Inte så att man tror att den bara går på 5 cylindrar, men rycker lite smått hela tiden. Som om den fick alldeles för lite bensin.
Jag tror inte det kan vara lamdasonden för då skulle den väl vara svårstartad i alla lägen.
Kan det vara spjäll läges givaren? Eller temp givaren på baksidan av motorn, Eller.................?
Tacksam för alla svar, dock be mig inte läsa fel koder för enligt dem är allt fel i bilen. :-/, så det säger inte så mycket just nu.
Så mina vänner, har ni några bra förslag? Då är det läge att komma med dem NU. Tack
Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom den går bra kall en stund kan man ju misstänka temp. givaren. Den har väl LH2,4 insprutning som "som andra", har inte jobbat med 6-orna. Om du raderar alla gamla koder som finns, så får du "aktuellt värde" om du tar ut nya koder. Är det fortfarande samma felkoder får du nog "kolla närmare" på vad dom betyder.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej den har motronic 1.8. Uppkom problemet i samband med kamremsbytet eller fanns det innan?
av rid54
Lambdasonden påverkar inte startförmågan, den ger ingen signal förrän den blivit varm. Jag måste nog hålla med lennarte här om felkoderna. Att byta sig fram till felet kan bli dyrt och långdraget, så om det finns nån kod som återkommer efter nollning är det ju en bra ledtråd (kanske). Håller sig bränsletrycket OK en längre stund, säg om motorn går på tomgång några minuter?
av Volvo965
Ja problemet uppkom i samband med att jag bytte kamrem. Innan gick den som en raket. Men sen började det krångla. Först vägrade den att starta, kunde köra på starten till och från i 10 min sen startade den som ingenting helt plötsligt och har startat sen dess. Sen gick tändmodulen sönder. Sen har jag aldrig fått upp effekten igen på den.
Bränsle trycket håller sig konstant inom givna värden hela tiden.
Fel koder är bland annat Lmm kass, Lamdasond Kass, för fet eller för mager blandning,mm. mätt i uttag 2.
Användarvisningsbild
av frasse4
Är du säker på att remmen står rätt? Användes tolk vid bytet? Vet inte om det är ställbara kamdrev på denna samma som på 850 men det är ju princip samma motor give or take en cylinder. Sök på 850/v70 sidan så finns flera trådar om problem med att byta kamrem...
Användarvisningsbild
av frasse4
Möjligt att det inte märks först när den går på så fet blandning...

Vad jag hittar så ska man mäta 1,7 V vid 20 grader C och 0,8 V vid 50 grader C.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]