Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TACK!
Instruktionerna hittar jag lätt här!

Det är lite kul att här sitter vi, bredvid varandra, min man och jag, vid varsin dator. Jag har ingen som helst erfarenhet av bilar innan vi träffades 9 år sen - än mindre av motorer, mer än det lilla jag snubblat över under dessa 9 åren. Men det är Johannes som är mekanikern och jag detektiven som söker och frågar efter lösningar på olika problem - Johannes har inte det tålamodet.
Och här och nu, precis, när jag sagt högt att bilen har Fenix styrsystem - säger karln:
Ja - jag vet det är Fenix, för den har mappsensor...

Men - det är så lätt att prata förbi varandra oavsett vad det är man pratar om :)

Tack allihop!
Normalt har vi en gammel fordonsteknisk lärare som har OBD som vi åker till, som hjälper oss med dessa förbannade moderna bilar =O)
Men han är på Öland i sommarstugan i nåra månader... Nästa sommar får jag be snällt att han lämnar kvar sin OBD =O)

Så - nu blir det JAG som får fixa fram detaljerna till denna felkodsläsarbygge =O) Brukar bli så =O)
Sen får vi hjälpas åt att tyda - brukar bli något sånär resultat av det hela. Jag är rätt logiskt lagd... fast inte att det alltid hjälper med dessa moderna motorer dock...

Men en smäll - det ställer jag upp på!!! :wink:
Så ja - nu vet vi att det inte finns några felmeddelanden lagrade.
Vilket vi inte trodde heller.
Köpte 12V lysdiod på Biltema för 20:-. Kopplade den ihop med lite sladdar, tryckknapp och bitar av ståltråd (till själva honkontakten på bilen OBD2) med hjälp av denna: http://www.turboperformanceclub.com/_fi ... 6-1998.pdf
Bilen har fungerat bra när vi frestat på den idag, efter att ha bytt till nytt Tudor batteri.

Vår högst lekmannamässiga teori är, att det finns en jordkontakt som sitter löst eller är på väg att brytas, på karossen nånstans eller i en fördelningskontakt eller liknande och att det tillsammans med ett dåligt batteri "dödar" bilen. Vår förhoppning är att ett nytt friskt batteri klarar av att kompensera detta - tills vi förhoppningsvis kan lokalisera själva avbrottet i jorden.

Ska kolla genom jordfästpunkter vid tillfälle, innan bilen ska tillbaka till grannen.
Orchid70 skrev:Hittade bild på jordpunkterna - skulle nån kunna kolla om det är rätt?
Bilden är hämtad härifrån:

imagefriend.com/98-volvo-v70-service-light-reset.shtm
ground v70.gif
Ingen lämplig sida att rekommendera. Det finns skit därbakom, är du medveten om det? Är din avsikt att sprida sådant?

Övriga bör undvika att klicka på länken.
Senast redigerad av 1 Rudolfroffe, redigerad totalt 0 gånger.
Ok - tänkte på upphovsrätten.
Men har tagit bort länken i MITT inlägg - nu finns länken kvar bara i ditt!
Om du med "skit" menar reklam - så jepp - sidan försökte komma med en massa popuppar - men inga virusallert från Bullguarden fick jag.
Det var absolut inte mening att sprida "skit"
Orchid70 skrev:Ok - tänkte på upphovsrätten.
Men har tagit bort länken i MITT inlägg - nu finns länken kvar bara i ditt!
Om du med "skit" menar reklam - så jepp - sidan försökte komma med en massa popuppar - men inga virusallert från Bullguarden fick jag.
Det var absolut inte mening att sprida "skit"

Mjo, jag menade virus. Mitt burk skrek rakt ut. Bara man är medveten så får man ju chansa som man vill.

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]