Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vento
När jag kopplar in en kärra i kontakten som sitter original på min V70 -10 så lyser positionsljuset och dimljuset på samma sida istället för positionsljus på var sida.
Är kontakten felkopplade eller vad beror detta på?
av Wachtel
Har du testat att göra rent båda kontakterna? Jag fick omkastade blinkers på min vagn, det visade sig bero på spindelnät i kontakten. Efter rengöring fungerade allt normalt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om vi antar att du har sjupoligt don på både bil och vagn är det här det troligaste scenariot:

Bilen är rätt kopplad. På 54g har den varianten med ständig matning för laddning av husvagnsbatteri.
Vagnen är rätt kopplad. På 54g har den dimbakljus.
I och med detta är dimbakljuset ständigt matat av det som skulle ladda ett batteri i en husvagn. Därför lyser det hela tiden.

För övrigt är glödlampan i bakljuset på höger sida på släpet trasig.
Användarvisningsbild
av apersson850
OK. Jag skrev ju bara att det var det troligaste scenariot, inte att det var det enda tänkbara.
av Vento
Verkar konstigt att det skulle vara felkopplat men kan inte hitta något annat som kan vara orsaken?
av oldtimersmc
När det gäller släpvagnsel så kan strömmen ta många vägar och inte alla är helt logiska men det är ju bara att göra ren och sen mäta eller skaffa en tester från ex biltema

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏