Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Det här tycker jag är en intressant fråga.
Hur är det egentligen med nya bilar? Bilen idag innehåller elektronik och datorer som aldrig förr. Det är lätt för en biltillverkare att bestämma när bilen ska vara klar för skroten. Programmeras/konstrueras bilarna hur många år/antal mil de ska fungera? Om så är fallet, hur länge/antal mil? Någon som är insatt eller vågar diskutera denna fråga?

Vad händer när Volvos gamla slitvargar är borta från vägarna? Vågar man köpa en begagnad bil från idag som har några år på nacken?

Sedan måste jag bara dela med mig av en liten kul text som jag aldrig reflekterat över från min 850 instruktionsbok på första sidan. Texten lyder: "Hög säkerhet, driftsäkerhet, lång livslängd och sann körglädje är det som speciellt kännetecknar Volvo 850. Dessa krav är ytterst också dina krav och förväntningar." :D

Vad står det i de nya instruktionsböckerna från Volvo?
av skrothögen
Ett citat av Mr. Chris Rock.
  • "Shit, that’s like Cadillac making a car that lasts for 50 years. And you know they can do it, but they ain’t going to do nothing that fucking dumb. Shit, they got metal on the Space Shuttle that can go around the Moon and withstand temperatures of up to 20,000 degrees, you mean to tell me you don’t think they can make an El Dorado with a fuckin’ bumper that don’t fall off?"
Skulle nog tippa på att en bil skall hålla till 20k mil, sen har den gjort sitt.
Vi kommer nog aldrig mer få se den hållbara konstruktionen som de gamla volvo'sarna hade :(
Elektronik failar förr eller senare och eftersom besiktningarna inte längre släpper igenom bilar med
varningslampor för passiv och aktiv-säkerhet (ABS, SRS and so on...) så blir det för dyrt för gemene svensson
att hålla bilen i godkänt skick.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tror likadant.
Vi kommer att få se ytligt fräscha fina bilar på skrotarna med dåliga elkomponenter
eller korrupta mjukvaror i kombination.
Dessa komponenter kan kanske kosta lika med bilens marknadsvärde
efter utbyte och inprogrammering.
En del av dessa komponenter går inte ens att byta ut då det kan krävas Pinkoder för att det skall fungera.
Relativt enkla fel som vi redan sett typ "kallödningar" i ABS enheter, verkstaden säger " BYT reservdel" men där en lödkolv
och några minuters arbete återställer den.
DIM problemen är också ökända.
Gasspjäll = BYT. osv osv.
Så jag tror inte vi kommer att se några bilar äldre än kanske 10 år, i bästa fall.
av PTV
Vill minnas att på stenålderns tid när jag hade en orange Volvo 142 så stod där något i instruktionsboken liknande att, nu har du tagit steget in i de apatiskas värld som för länge sedan övergivit allt hopp om körglädje och skulle du ha turen att överleva denna prövning bakom ratten på din burkiga 142 så lovar vi att framtiden kan bara bli bättre.Och det blev den ju helt klart i Volvo sammanhang. :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Bilarna har ju varit fullsketna med styrenheter sen volvo 850's tid så ni behöver nog inte oroa er. De håller sig än idag. Men det är klart, riktiga veteranare a´la 60/70-talskärror och äldre kommer såklart bli ett fenomen som försvinner.
Användarvisningsbild
av leiwi
Att bilarna skulle var förbrukade efter 20 K mil är ju helt vansinnigt att tro och faller ju på sin egen orimlighet , detta skulle tex innebära att en bil som går som taxi i en storstad skulle vara förbrukad efter 12-14 månader . Nä så illa är det ju givetvis inte :D :D
av Lövet
Har inte "elektroniken" varit ett problem för gubbar i snart 20 år? "Volvo 940 är den sista riktiga Volvon" osv. Väntar fortfarande på att bilarna ska stå i drivor längs väggkanterna men de vägrar envist att gå sönder i så stor utsträckning.

Att det skulle finnas en i förväg programmerad livslängd är naturligtvis nys.
av Rådlös
En liten hint om praktisk livslängd kan ju vara att kolla hur länge (körsträcka) det förordas service.
Förr i tiden var det förtryckta kilometerantal i boken då servicen skulle göras. Det har man gått ifrån nu men det måste ju finnas uppgifter någonstans i något serviceschema.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Förprogrammera en livslängd kommer de inte att göra för det är direkt olagligt och skulle kosta dem massor i både pengar och rykte. Tror Det var Husqvarna som gjorde så med sina vitvaror för ett tag sedan, efter typ fem år på sekunden slutade de fungera, detta inprogrammerade "fel" åkte de dit på.

Däremot är det stora pengar i att räkna ut så att vissa delar inte ska hålla bilens förväntade livslängd, som hjullager med mera.
av llesrof
Äh... det här snacket har man vi ju hört i hur många år som helst. På 80-talet "visste" alla att en japansk bil bröt ihop direkt efter 10.000 mil. Och då pajade allt på samma gång. In Japan hade man minsann bara bilen ett par år, sedan dömdes deras ninjahårda bilbesiktning ut den som livsfarlig och utsliten. Så var det, det visste alla. Ford, Volvo, Opel och andra europeiska bilar däremot, de höll hur länge som helst :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]