Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pcwr
Hej,
bilen har gått 1600mil på 6 månader och jag planerar att byta motorolja och filter.
Enligt en servicetekniker på Bilia så måste man in och "0-ställa" något efter att oljan
är bytt. Det krävs också ett special-nyckel för oljefiltret. Enligt tekniern så vill man
inte att "obehöriga" skall kunna byta torkarre och fylla på spolarvätska på bilen.

Tycker det låter konstigt att bilen varnar efteråt och att det krävs ett besök hos Volvo för
att "0-ställa".
Ni som har bytt motor olja själv (på en181 hk, D4204T5 FWD ), signalerar bilen efteråt och krävs det
en specialnyckel till oljefiltret?
Hur kollar ni oljenivå vid påfyllning då det inte finns en oljesticka?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Pcwr skrev:Hej,
bilen har gått 1600mil på 6 månader och jag planerar att byta motorolja och filter.
Enligt en servicetekniker på Bilia så måste man in och "0-ställa" något efter att oljan
är bytt. Det krävs också ett special-nyckel för oljefiltret. Enligt tekniern så vill man
inte att "obehöriga" skall kunna byta torkarre och fylla på spolarvätska på bilen.

Tycker det låter konstigt att bilen varnar efteråt och att det krävs ett besök hos Volvo för
att "0-ställa".
Ni som har bytt motor olja själv (på en181 hk, D4204T5 FWD ), signalerar bilen efteråt och krävs det
en specialnyckel till oljefiltret?
Hur kollar ni oljenivå vid påfyllning då det inte finns en oljesticka?
vad är det för bullshit? spolarvätska är ju bara fylla på i den behållare avsett för spolarvätska? om det inte är meningen att kunderna ska öppna huven varför gör dom då en huvöppnare? det var dagens sjukaste jag hört....
av Droopy
självklart kan du byta torkare och fylla på spolarvätska, oljenivån lär du ju se i någon meny om inte sticka fins och oljemängen som ska vara i brukar ju stå i instruktionsboken, gå efter den, typ 4,2l el vad det nu kan vara, någon dec hit el dit spelar ju ingen roll.

Specialnyckel till oljefiltret låte rju ochså tveksamt, den är knappast mer special än att den går att få tag på. Och är det insatsfilter brukar det ju gå att dra av plastkoppen med vilken remfiltertång som helst, men jag ska ärligt säga att jag aldrig sett en VEA irl, så jag kan ha helt fel.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nollning finns säkert men det behövs väl inte om du ändå snart ska in på 3000mil service.

På de äldre motorerna krävs det en 36 hylsa för att få bort locket för oljefiltret.
av Pcwr
Var lite snabb i mitt inlägg.
Enligt serviceteknikern så vill Volvo att "obehöriga" endast skall byta torkare och fylla på spolarvätska på bilen.

Det jag är inne på är att kunna göra ett oljebyte men nu är lite tveksam om man skall behöva besöka en verkstad bara för att släcka
meddelande efteråt. Så därför söker jag andra som gjort det själv på denna typ av motor.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Pcwr skrev:Var lite snabb i mitt inlägg.
Enligt serviceteknikern så vill Volvo att "obehöriga" endast skall byta torkare och fylla på spolarvätska på bilen.

Det jag är inne på är att kunna göra ett oljebyte men nu är lite tveksam om man skall behöva besöka en verkstad bara för att släcka
meddelande efteråt. Så därför söker jag andra som gjort det själv på denna typ av motor.
det lät bättre :D annars hade det vart riktigt knas :D
av Lövet
Lyser servicelampan eller vad är det du ska nollställa? Om du gör en service utanför ordinarie serviceplan ska du inte nollställa något.
av Pcwr
Anledningen till oljebytet är att jag vill göra oljebytet tätare och då vid 1500 mil och endast behöva besöka serviceverkstan var 3000de mil
eller en gång om året.
Jag ställer mig tveksam att om oljan tappas ur och fylls på med samma mängd eller enligt spec att det skulle ge ett meddelande/larm. Speciellt om tändningen inte är påslagen.
Vet någon vilket verktyg som krävs för att byta oljefiltret, enlig Volvo så är det en ny låsning för filtret?
av Lövet
Ok. Nej då behöver du inte nollställa någonting alls.

Har tyvärr inte bytt olja på någon VEA så vet inte vilken nyckel det är som krävs.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]