Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har kollar forumet, där flera har liknande problem. Jag har en Volvo 740 GLE B230E 1986, utan katalysator som har stått i garage ett slag. Tyvärr startar den inte.

Har bytt följande:
- Bränslepumpen som sitter på förarsidan
- Bränslerelä (Grön inte vit)
- Bränslefiltret som på den här modellen sitter i motorrummet och inte under bilen.
- Nya O-ringar till spridarna (tyvärr så passade dom inte). Ska byta dom

När jag plockar av tändstiften så är dom torra. Dra slutsatsen att bränsle inte kommer fram. Bilen har mekanisk "insprutning". Har sprutat in startspray då tänder bilen ett slag på startgasen, så gnista verkar finnas. Har även kollat av slangar etc och hittar inget som verkar vara trasigt.

Har även plockat av spridarna för att försöka förstå om dessa är ok. Spridarspetsen finns det en rörlig del som trycks in av trycket i cylindern och förser cylindern med bränsle(har jag fått för mig). Kan det vara så att trycket i cylindern är för lågt och då ger inte spridarna ifrån sig bränsle dvs läckage.

Då infinner sig frågan var är läckaget och hur kontrollerar jag det. Det enda som jag kan komma fram till är att spridarna inte är helt täta, men hur kontrollerar jag det ?

Tänker jag fel ?
Många funderingar: Du har gnista, men inget bränsle. Spridare kan behöva "tvättas" och det är för det mesta ett verkstadsjobb. Det finns "Gördetsjälvutrustning" men troligen ganska kostsamt (?) Finns filmer på YouTube också om ämnet. Men först av allt bör du ju få fram rätt O-ringar.
Motorns kompression går att mäta med rätt utrustning. Inte extremdyrt eller extremsvårt. Det finns en felsökningsmetod i detta. Först mäter man som det är i givna förutsättningar*. Kompressionstrycket skall vara runt 10 bar i ditt fall. Exakta värden finns att ta reda på. Det får bara avvika 10% på någon av cylindrarna. Avviket det så vill man veta om det är sliten cylinder/slitna kolvringar. Då häller man i någon centiliter olja i cylindern och gör om provet. Ger testen ett bra resultat då, så vet man att cylindern eller kolvringarna är slitna. Blir det inte bra, så är det med största säkerhet otäta ventiler. Kan vara en dålig topplockspackning också.
Du kan läsa mer om ditt insprutningssystem här för det är inte riktigt detsamma som nyare system: http://www.k-jet.org/ och mera här: http://www.slideshare.net/guestceff35/b ... ion-manual

*Kompressionsmätning: Först skall man ha ett mätinstrument. Finns i princip två typer på B-tema. Sedan ser man till att batteriet är friskt och laddat. Man tar ur tändstiften i alla cylindrarna och mäter en cylinder i taget. Medan man mäter skall man ha fullt öppet gasspjäll. Detta kräver vanligtvis två personer för att göra testen. Låter det krångligt? Tala med en verkstad i stället.
I och med att den stått still länge och att du använt startgas kan det "torka ut" i cylindrarna så plocka ut tändstiften och några "pump" olja med en oljekanna i varje cylinder sedan tillbaka med tändstiften och prova. Ett komp prov kan bli väldigt missvisande på en motor som inte "gått" på länge

Mvh
Lennart
Det sitter ju en mekanisk luft mängd mätare på dom där, den har en kolv som ändrar läge beroende på hur mycket luft som passerar och om den har fastnat så kommer det inget bränsle. Så om du tar bort bälgen mellan insuget så ska du se att det är nog väldigt smutsigt där.
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]