Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, har införskaffat en varvräknare med econometer till min eminenta bil, frågan jag har är: ska jag koppla slangen för mätaren på insuget, finns en ledig plats där och har satt en slang nippel där, på samma ställe (bredvid) som slangen till den vacuum styrda ventilationen.
Econometer är väl egentligen en "vacuum mätare"...... :?:
Har sökt på nätet och en del säger koppla på den vid turbon, fast då pratar vi turbomätare...? Vad skiljer dessa två mätare åt?
Skillnaden mellan turbomätaren och eco/vakuummätaren i stora drag är att en eco/vakuummätare mäter (ungefär) från - 1 bar till 0 bar medans en turbo mätare mäter från - 1 bar till + 1 bar med 0 bar i mitten. Detta är en ungefärlig beskrivning men i stora drag är det så det fungerar. På "våra" kära 740 modeller med insprutning är ett T-rör på vakumslangen ett lämpligt (enkelt) ställe. Om du sedan "läser på" om hur en vakummätare fungerar, och har en hyfsat nogrann mätare kan man "läsa ut" en hel del om motorns kondition

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]