Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Ny på denna sida och tveksam på om jag postar detta på rätt ställe.

Hur som helst så gav jag mig på att montera coilovers fram idag, Förarsidan gick fint, även så på passagerarsidan fram tills att jag skulle åka hem. Drivaxeln hade åkt ur lite för långt och och kulorna i inre Drivknuten ramlat ur så det rasslade till och vart inte mycket mer åka idag.

Själva ringen som jag förhoppningsvis lyckats lägga upp en bild på nu gick sönder och undrar då om det finns att köpa lösa? Om inte, måste jag köpa ny inre drivknut eller hör det till något annat? Googlat som en tok och hittar ingen inre drivknut över huvudtaget som finns att köpa?
Har någon bara själva ringen till salu eller en drivknut liggandes hemma är även de intressant!
Har även läst mig till att de kan vara lite eländigt att montera tillbaks kulor och ring, går i flera lägen men bara ett som är rätt så om någon har något tips och tricks för att de ska gå lätt mottages gärna! Ska åka tur och retur till stockholm (40 mil) på fredag så känner mig ganska pressad till att få ihop detta snabbt!

Bilen i fråga är en s60 2.4t -03 fwd manuell

Väldigt tacksam för alla hjälpsamma svar och tips! Ha en fortsatt trevlig kväll // Jesper
Bilagor
image.jpg
image.jpg (34.96 KiB) Visad 1998 gånger
problemet är att volvo bestämt att axeln ska vara i ett stycke led knut och allt, dvs du behöver en helt ny axel. Du kan köpa en begagnad från skroten, men det finns även en risk för att splinsen är slitna och du kan få ett knäppande ljud när du sätter bilen i rörelse framåt och bakåt.
Inre fins inte, jag fick själv köpa en komplett till min V70 2.4t -02a, jag har faktisk kvar gamla som skulle lämnas in som stommpant, men jag gjorde det aldrig. Yttre drivknut är hel och axeln är hel men inre drivknut exploderade, ringen från yttre borde kanske passa, kolla upp det så kanske det går att lösa på något sätt, var bor du?

13kmil hade den gått.

Har för mig en ny komplett gick på ca 2800 då, men det var det värt. Axeln går att sätta ihop på två sätt och det är lite pilligt att plocka in kulorna igen, men det går,
Jag har ingen tips som sådant, jag höll sjölv på att gå upp i limnngen då jag skulle ha ihop den, men då jag sansat mig och tog det lungt så gick det.

Men om jag som i ditt fall ska en repa till stockholm så vetetusan om jag inet satsat på en ny direkt.
milktrucker skrev:problemet är att volvo bestämt att axeln ska vara i ett stycke led knut och allt, dvs du behöver en helt ny axel. Du kan köpa en begagnad från skroten, men det finns även en risk för att splinsen är slitna och du kan få ett knäppande ljud när du sätter bilen i rörelse framåt och bakåt.
God morgon och tack för svaret, började nästan inse det ju mer jag googlade igår kväll...

Droopy skrev:Inre fins inte, jag fick själv köpa en komplett till min V70 2.4t -02a, jag har faktisk kvar gamla som skulle lämnas in som stommpant, men jag gjorde det aldrig. Yttre drivknut är hel och axeln är hel men inre drivknut exploderade, ringen från yttre borde kanske passa, kolla upp det så kanske det går att lösa på något sätt, var bor du?

13kmil hade den gått.

Har för mig en ny komplett gick på ca 2800 då, men det var det värt. Axeln går att sätta ihop på två sätt och det är lite pilligt att plocka in kulorna igen, men det går,
Jag har ingen tips som sådant, jag höll sjölv på att gå upp i limnngen då jag skulle ha ihop den, men då jag sansat mig och tog det lungt så gick det.

Men om jag som i ditt fall ska en repa till stockholm så vetetusan om jag inet satsat på en ny direkt.

Tack för svaret! Min har gått ca 16k välservade mil så känns mer värt att köpa en ny för 2650:- som jag hittade än en begagnad för 12-1500. Kan ni även svara på om det är denna jag ska ha?

http://drivknuten.se/drivaxel-volvo-v70-s80-xc70.html

Ser ut att stämma tycker jag men ganska ny inom detta så säkrast att fråga! Och hur svår är den på en skala att byta ut om man är ganska skruvglad och har lite vett innanför pannbenet? :D Finns säkert någon guide på internet jag kan kolla upp också.
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]