Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Efter att ha släckt felkoderna som uppstod pga defekt pedallägesgivare (bytte till en ny) tände sig ABS-lampan. Den lyser nu varje gång jag startar bilen och trots detta genererar den inga felkoder, dvs det är 1-1-1 i diagnostikuttaget (Sockel A3).

Säkringen till ABS-enheten är hel och styrenheten är av den äldre typen utan TRACS som inte är så ökänd för att fela efter ett tag.

Vad kan vara felet?
av Waizguy
Är det en 850 med den gamla blink-läsaren?

När jag köpte min 850 så gjorde jag en full reset dvs rensa alla gamla felkoder på alla stift som fanns.
Jag hade ett par felkoder på ABS'en även fast lampan inte lös just då, så jag raderade dessa och fick 1-1-1.
Efter det tänkte jag provåka lite så när jag starta bilen så släcktes inte ABS-lampan, skit tänkte jag.
Kolla koderna igen 1-1-1, så tog min provtur ändå och efter ett par minuter släcktes den och har inte hoppat igång.
Så kanske är någon extra "felsökning" den gör när man raderat felkoder, provat kört en bit med bilen?

// Waiz
Användarvisningsbild
av g00ey
Det jag har märkt är att ABS-enheten har egenheten att tända ABS-lampan varje gång man läser av felkoder, men lampan släcker sig vid nästa körning så att säga. När jag hade bytt pedallägesgivaren och nollat alla koder så lyste lampan konstant. Jag hade kört flera turer med bilen, flertalet över 35 km/h, jag känner till att den gör ytterligare en diagnostik vid 35 km/h färd för att testa att ABS-kransarna fungerar. Jag tror det har att göra att signalen från impulsgivarna är tillräckligt stark först då (man kan föreställa sig en impulsgivare som en slags svag elgenerator eller dynamo som pulsar en elektrisk signal).

Jag lyckades släcka ABS-lampan genom att koppla ur pedallägesgivaren och dra igång bilen så att det ånyo blir felkod 2-4-1, sedan satte jag i den igen och därefter släckte ABS-lampan sig. Jag misstänker att ABS-enheten är nöjd så länge det finns intermittenta felkoder i minnet och att ABS-lampan kommer att tända sig igen om jag släcker alla felkoder. Jag skall prova, får återkomma till tråden när jag har testat.

Bilen är en 850, förresten. Tyckte det var så självklart då det rör sig om en äldre ABS-utan TRACS och att jag läser av felkoder mha blinkterminal och inte OBDII. TRACS blev väl standard på senare 850-modeller tror jag, definitivt på S/V70 iaf...
Användarvisningsbild
av g00ey
För att offra mig för vetenskapen fick jag tummen ur och genomförde ovanstående experiment. När jag genomförde felkodsavläsningen fann jag att nu fanns det inga felkoder, 2-4-1:an som jag hade var nu som bortblåst, bara 1-1-1 i alla uttagen.

Det som kvarstår är dock att när man läser av felkoder för ABS:en så tänds ABS-lampan inne i instrumentpanelen, detta trots att det inte finns några som helst felkoder i diagnostikuttaget. Dock så släckte sig ABS-lampan den här gången vid nästa motorstart.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]