- sön 28 jun 2015, 22:35
#985409
Det är ju egentligen helt bisarrt, att i dagens tekniska läge inte kunna ha ett vettigt system för "varselljus" på bilar i rörelse. Det finns ju absolut lyktor (LED) som kan skapa fin synbarhet bakåt och framåt, utan någon nämnvärd energiförbrukning. Dessa borde tändas så fort bilen är i drift. Vad gäller strålkastare (halv- och helljus) måste väl nån form av automatik eller föraringripande kunna lösa situationen, tycker man, men grundbelysningen borde vara helt automatisk i bilens båda ändar. Hur man (EU) INTE kan hantera det kan jag bara inte förstå. De svenska reglerna ledde till "halvljusautomatiken", som tände halvljus + bakljus och generationer av förare är intränade på att "lysena tänds automagiskt" på väldigt många bilar. Framför allt fanns inte möjligheten att bara tända frontljusen, utom möjligen med de gula varsellyktorna, som numera är retrofynd och inte aktuellt för vardagsbilister normalt. Man har skapat en försämring ur varseblivningssynpunkt genom de nu gällande reglerna och hur man ställer in nya bilars belysningssystem. Att inte svenska myndigheter kan peka lite med hela handen och styra upp hur man programmerar lyset på bilar som säljs i Sverige är en gåta för mig...