Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det enda jag kan om motorer är att fler hästar resulterar i en snabbare bil, därför skulle jag behöva lite hjälp här.
Jag bor i Santa Clarita och pendlar mellan Santa Clarita och Los angeles varje vardag i princip, detta resulterar i mycket motorväg. Vi har bestämt oss för en ny xc70 och väljer just nu vilken motor man ska ha. Bilen ska då klara av att köra fullsatt bil med barn och hund utan problem, även kunna dra hästvagn med häst och liknande. Dessa motorer kan man välja mellan http://www.volvocars.com/us/buy/shoppin ... 1156140554

Som ni ser så har jag just nu valt i t6:an då den gav 300hk vilket är bra antar jag? Klarar man sig på en mindre motor med de kraven jag har på bilen? Hur mycket motorbuller etc ger sig en t6:a ifrån sig?
Kan du verkligen beställa en ny T6 AWD den motorn har gått ur produktion till årsmodell 2016 möjligt det finns lagerbilar kvar av årsmodell 2015 isf.
Här i Sverige finns XC70 bara i classic utförande med dieselmotorer classic betyder att det är sista årsmodell på bilmodellen nästa år kommer V90 Cross Country som ersättare
Olika marknader har olika motorer tillgängliga. I USA är det bensin som gäller. I Sverige diesel.

Nuvarande XC70 är inne på sista året. Inget fel i det så länge man vet om det. Volvo lär ha hittat de flesta felen på den bilen nu.

Jag skulle vilja ha min XC70 fyrhjulsdriven, vilket gör att valet står mellan en sexcylindrig motor utan (240 hkr) och med turbo (300 hkr).

Bäggre räcker till den användning du beskriver. Naturligtvis är T6 snabbare med 60 hkr mer. Om man behöver dem är en smaksak, och ingen annan än du själv kan bestämma om det är värt 4500$. :wink:

Jag hade troligen valt T6. Den har betydligt bättre vridmoment på låga varv, vilket jag tycker är trevligt. Jag kör en D5, men 215 hkr (DIN), så bägge bilarna är snabbare än min.
Ett nytt begrepp till att lära sig: Vridmoment. Det hette Torque i dom Amerikanska tabellerna. Två bilar kan ha samma hästkraftantal men olika vridmoment. Då är den med högre vridmoment mera "råstark". Viktigt om man skall dra tunga hästsläp t.ex. Eller husvagn.
Malmstroem berörde det lite i sitt inlägg. Men som sagt, om man behöver råstyrka skall man även läsa siffrorna för vridmoment.
Nja, det gäller att se vid vilket varvtal som maximalt vridmoment utvecklas. Även Volvo har ibland haft motorer med vridmomentstoppen rätt högt upp. Jag har själv haft en med effekttoppen vid 5800 r/min och vridmomentstoppen vid 4450 r/min. Den hade hyfsat högt vridmoment för sin tid (230 Nm), men inte var den bottendragsstark för det.
Har du pengarna tycker jag du ska ta T6, bensinpriset lär ju inte vara ett problem! :D

XC90 T8 kanske? Laddhybrid så du lär ju få skattelättnader, köra i bussfiler etc. Jag vet att det är en helt annan prisklass och modell överlag, men det kanske är guld värt om man pendlar i LA Laddstolpar finns ju överallt också! :)

Det var just att dom höjt bensindrivna bilar[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]