Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag har inte kört bilen på länge för sambon har haft den.

Och igår skulle vi till ikea. Jag hängde på släpet och märkte i första uppförsbacken att motorlampan börja blinka.
Men inget mer hände lampan slocknade. Efter ett tag va det samma visa igen.

På vägen hem så gick det tyngre och lampan blinka om vart annat och till slut tändes den helt.
Bilen gick fortfarande rent och bra men märktes att den tappade ork precis innan lampan tändes. Om jag gasade fullt så börja den sega sen tändes lampan.

Jag kopplade in vida och fick fram:
Ecm-3420 knacksensor bakre för hög signal.
Ecm-3503 misständning minst en cylinder
Ecm-3523 misständning cylinder 2

Släckte felkoderna och bilen går som vanligt.
Hängde på släpet och provade igen. Går klockrent tills när jag kommer upp runt 80 kmh och slängder i 4 och gasar fullt. Då märks det att det inte händer något på hastighetsmätaren och man börjar höra ett litet "skramlade ljud" under bilen och så början lampan lysa.

Så den går klockrent tills man verkligen låter den jobba.
Men den går fortfarande rent och inga konstigheter.

Provade att byta plats på tändspole,stift från 2 till 1an. Men samma felkoder kom upp. cylinder 2. så det beror varken på stift eller spole.

Tips?? jag vet att avgassystemet har gjort sina dagar. Hur stor chans är det att det e katten?

TIPS?

Gäller min v70 -02 t5
av Jonas_latt
valln skrev:Ajdå, såg i signaturen att du har trim och då kan det vara vilket fel som helst är min erfarenhet från forumet.
Svårt att tro att steg ett som har varit monterat snart 3år skulle ha med saken att göra
Användarvisningsbild
av wissel
Vild idé, följ kontaktledningen från tändspole 2..avskavd, skadad......?
Eller kontakten i sig kaputt?
av Jonas_latt
wissel skrev:Vild idé, följ kontaktledningen från tändspole 2..avskavd, skadad......?
Eller kontakten i sig kaputt?
Wissel jag kollar detta imorgon. För ett tagsedan va en tändspole kass och då gick den inte på alla cylindrar. Men nu går motor rent. Så svårt att tro att något e av. Men kanske skadat Så det blir felmeddelande.?
av Jonas_latt
Nu har jag felsökt lite men blir inte klok. Den varnade för cylinder 2. jag bytte tändspole men felet va fortfarande kvar på 2an.
jag bytte spridare mellan 2 och 4an.

Ut och körde riktigt hårt och då började det hacka.
och bilen gav felkod misständning 4an.

Felet flyttad sig när jag byte spridare.
Provar igen och byte spridare från 4an till 5an.

Samma historia igen. Plåga bilen och felkoderna kom.

Misständning cylinder 1 och 4.

ettan har jag inte rört. Konstigt?

felet flyttar sig alltså och varnar inte för 2 längre som den gjorde igår.

Tips?
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]