Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Håller med för tjugo år sedan hade jag testat men inte nu.. Haha
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
250 är orginal toppfart på min V8, skulle tro att det är samma på V70 T6 också. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har kört 246 km/h med min 854 Turbo (otrimmad), och det var inget som kändes konstigt alls. Mer än att man givetvis får hålla koll i alla riktningar som f-n.
Hastigheten mättes alltså med GPS, två olika tom, så den är rätt. Det gick inte att åka fortare, ens nerför, för varvtalsregulatorn slog ifrån. Bilens egen hastighetsmätare var rätt optimistisk, för den hade gett sig av utanför skalan...
av Verdi
Ja. Som BMW-nörd får man faktiskt ge Volvo cred för att de hade en rak sexa i motorprogrammet förr. Jag gillar inte alls den här satsningen på VEA. En 4-cylindrig motor är själlös. Gäller både bensin och diesel.

Tror dock inte en V70 någonsin blir ett bra autobahn-lok. Finns en anledning till att tyska bilar har hårdare chassin. För mig är det tydligt att Volvo är byggd för svenska förhållanden. Bra ljudisolering för att ta bort bullret från vår grova asfalt, mjuk fjädring för att klara våra tjälskadade vägar, bra värme för att klara våra vintrar osv osv.
av Yaniz
Verdi skrev:Tror dock inte en V70 någonsin blir ett bra autobahn-lok. Finns en anledning till att tyska bilar har hårdare chassin. För mig är det tydligt att Volvo är byggd för svenska förhållanden. Bra ljudisolering för att ta bort bullret från vår grova asfalt, mjuk fjädring för att klara våra tjälskadade vägar, bra värme för att klara våra vintrar osv osv.
Instämmer! Det känns behagligare och tryggare i exv en Audi A6 i hastigheter över 200 km/h. F ö anser jag det vara idiotiskt att köra i sådana hastigheter. Riskerna är alltför stora (även på autobahn). Man behöver dock inte köra som en blådåre även om man har kapacitet under huven, det är skönt att ha lite kräm till förfogande vid exv omkörningar. Hade själv valt en T6 om jag hade hittat en lämplig när jag senast var på jakt efter en V70. Nu får jag leva med en 2.5T
Användarvisningsbild
av apersson850
Audi har av tradition varit rätt hårt optimerade på att gå rätt fram, så det stämmer nog. Minns när min kusin hade den rätt potenta Audi S2 (på den tiden var det en uppskrämd Audi 80). Fyrhjulsdrift till trots var den rätt svår att hänga med min 854 Turbo med där det var krokigt hela tiden. Men i acceleration rakt fram gick den som en raket.
av Yaniz
apersson850 skrev: var det en uppskrämd Audi 80).
Ha ha, underbar metafor!
av Lövet
På den tiden var det mycket riktigt en uppskrämd Audi 80...

Dock skulle jag nog vilja påstå att man inte kan dra några vidare slutsatser av dagens Audibilars väguppträdande baserat på 20-år gamla modeller. Lika lite som Volvo S60 har samma väguppträdande som Volvo 340.
Användarvisningsbild
av na96gen
Bild

Äntligen hämtad, takvinge och Polestar installerade och R-Desgin-plastprylar ersatta med orginal. :D

Någon som vill köpa backspegelkåpor och dimljusdekor med PDC fram? :P

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]