Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av CGA
Motor B230FB -91
Märkte vid körning på 90-väg att helt plötsligt så ändrar motorn karaktär. Har plötsligt väldigt svajig tomgång.
Har felkod: Signal från hastighetsmätare saknas. Hastighetsmätare fungerar dock normalt
Något i mätaren kan ju gått sönder. Mätaren ger ju signal till bränsleboxen vet jag. OK Nu till frågan. Har 940 samma mätare genom åren?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Körde du på eventuell farthållare? Signalen i fråga är normalt inte kritisk i andra fall.

Mvh GK
av CGA
Nej , har ingen farthållare på denna bil. Felet uppstod dagen före en längre semestertur. Tur man har fler bilar. En snabb titt har gjorts för att se om någon vacumslang eller så ställer till det. Har tagit ut felkod 3-1-1 (Ingen signal från hastighetsmätaren) ska enligt Haynes ge ojämn tomgång. Kände direkt på bilen när felet kom. Har alltid haft mycket jämn och stabil tomgång. Kanske inte alls är hastighetsmätarens fel? Far just nu runt i landet och tänkte mest att "springer" jag på någon billig mätare kan man ju köpa en. Därav frågan om det är samma mätartyp på 940-serien.

Gillar skarpt din tes Kalle :)
av sicnarf
1) Kolla kontakten på bakaxelklumpen,eller
2) Kolla kontakten inne i hastighetsmätarensanslutning, eller
3) Hastighetsmätaren/instrumentpanelen kass.
XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]