Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pupe
Dags för första postningen.

Har knappar för farthållaren på ratten. Den fungerade utan problem för två veckor sedan.

Nu lyser inte "CRUISE" i displayen hur mycket man än trycker på knappen. Nån som känner igen problemet och/eller har nån lösning på bekymret?

Funderar på att spraya nån kontaktspray men vet inte hur man ska komma åt under ratten...
av maf
pupe skrev:Dags för första postningen.

Har knappar för farthållaren på ratten. Den fungerade utan problem för två veckor sedan.

Nu lyser inte "CRUISE" i displayen hur mycket man än trycker på knappen. Nån som känner igen problemet och/eller har nån lösning på bekymret?

Funderar på att spraya nån kontaktspray men vet inte hur man ska komma åt under ratten...
Hej

Det sitter en kontakt vid bromspedalen, som signalerar till farthållaren när du trycker på pedalen, så att den kopplas ur. Den går ofta sönder och kan vara felorsaken för dig.

/Magnus
av pupe
Tack för tipset men jag tvivlar då CRUISE i displayen på denna modell aktiveras/tänds bara vid knapptryckning på CRUISE-knappen och sedan släcks den inte förrän man trycker på cruiseknappen eller vrider av tändningen. Alltså inte när man kopplar eller bromsar.

Och CRUISE-aktiveringen misslyckas alltså för mig.
av Knasen
Tjenare,

Att du inte kan aktivera Cruise kontrollen kan bero på att knapparna på ratten inte funkar. Kolla om belysning i knapparna fungerar, både på cruisekontrollen och radioknapparna om din bil är utrustad med detta.

Att spraya kontaktspray på kontakter är ingen bra lösning. därför Airbagsystem sitter i närheten i ratten och greja med kontakter kan medföra oönskade felkoder och problem med bilen som kan vara svåra att åtgärda och mycket dyrt!

Kolla om du har fel koder i bilen, detta gör du genom att hålla in READ-knappen och trycka på dimljus knappen för fronten två snabbt medans du håller inne READ-knappen OBS detta gäller bara om bilen har en inforuta in instrumenet, Checking DTSC kommer nu att komma upp i inforuta, om du har en felkod så kommer det att stå DTSC in vehicle, sen kan bläddra fram till felkoden genom att trycka på READ-knappen och ska det stå (felkoden) DTSC SET.

Lycka till
Användarvisningsbild
av greeeken
pupe skrev:Tack för tipset men jag tvivlar då CRUISE i displayen på denna modell aktiveras/tänds bara vid knapptryckning på CRUISE-knappen och sedan släcks den inte förrän man trycker på cruiseknappen eller vrider av tändningen. Alltså inte när man kopplar eller bromsar.

Jag hade samam fel som du säger. o då var det ljust den lilla kontakten som var trasig vid pedalen
av maf
pupe skrev:Tack för tipset men jag tvivlar då CRUISE i displayen på denna modell aktiveras/tänds bara vid knapptryckning på CRUISE-knappen och sedan släcks den inte förrän man trycker på cruiseknappen eller vrider av tändningen. Alltså inte när man kopplar eller bromsar.

Ja, det låter helt klart märkligt men precis detta hände för mig. Det hände medans jag låg i motorvägsfart. Bilen slutade plötsligt gasa och cruise-texten slocknade. Sedan hände ingenting hur man än tryckte på cruise-knappen - texten förblev släckt.

Jag stannade och bootade om bilen och då började den fungera igen - i 10 minuter, sen slocknade texten igen.

Kanske kan det vara så att bilen "kommer ihåg" att pedalknappen krånglat och därför vägrar aktivera cruise innan felkoden är släckt. Kan man kanske göra det genom att ta bort minuskabeln från batteriet i en kvart eller så?

/Magnus
av johanssonhenrik
Jag fick upp ett felmeddelande på skärmen "Stanna bilen allvarligt bromsfel" , sedan fungerade inte farthållaren. Stängde av bilen en liten stund sedan fungerade farthållaren. Detta kan säkerligen bero på bromspedalgivaren.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Hade samma fel. Det var kontakten till bromspedalen, byttes på garantin av Volvo.

/Henrik (V70 2.4 -02)
av pupe
OK bra, då ska jag kolla upp den kontakten. Tack även tipset om hur man läser felkoder.
av zenobia
Knasen skrev:Tjenare,

Kolla om du har fel koder i bilen, detta gör du genom att hålla in READ-knappen och trycka på dimljus knappen för fronten två snabbt medans du håller inne READ-knappen OBS detta gäller bara om bilen har en inforuta in instrumenet, Checking DTSC kommer nu att komma upp i inforuta, om du har en felkod så kommer det att stå DTSC in vehicle, sen kan bläddra fram till felkoden genom att trycka på READ-knappen och ska det stå (felkoden) DTSC SET.

Någon som vet om detta funkar på en S80 -99:a?
Har provat men ej lyckats få ut någon kod...

Nej, men att ha två bilar bara för att […]

Volvo xc70 2011

Ja, jag hade börjat med att ladda. Batterier […]

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Bodykit Volvo 440

Hi there, I am interested in this Bodykit, if it'[…]