Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo 745 -86 (B230E) som bruksbil som har fått för sig att dö när man kör. Motorn tvärdör alltså i allt mellan 0.5-5 sekunder och nån enstaka gång har jag varit tvungen att stanna vid väggrenen. Sen har den tjurat med att starta i kanske 10-20 sekunder för att sedan gå som vanligt igen. Ibland kan den gå i en vecka utan bekymmer för att sedan hålla på såhär i några dagar.

Dock upptäckte jag att efter att den hade börjat bråka, och sedan slutat, så började bilen dra ca 1,2 dl mindre/milen av någon anledning. Samt att den under några dagar gick mycket jämnare än den gjort tidigare. Mysko.

Kan det vara nåt i tändsystemet månne?
Bilen rullar dagligen mellan 11-15 mil så jag har inte tid att bli ståendes efter vägen. :D
White skrev:Hade liknande problem med en 745 en gång i tiden, det var bränslerelät som spökade.
Det gav upp i vintras så det är nästan helt nytt (Volvo original), men då hade den även lite andra symptomer som att den var svårstartad t.ex. Hade annars också varit min första gissning. Kan även påpeka att den brukar dra iväg rätt rejäla avgasknallar också när den känner för det.
av rid54
Avgasknallar? Kommer de i samband med att motorn lägger av? I så fall skulle jag gissa på tändningsrelaterat problem. Smällarna är ju oförbränt bränsle som antänds i avgasröret. Kolla alla anslutningar till tändsystemet, i första hand lågspänningssidan.
rid54 skrev:Avgasknallar? Kommer de i samband med att motorn lägger av? I så fall skulle jag gissa på tändningsrelaterat problem. Smällarna är ju oförbränt bränsle som antänds i avgasröret. Kolla alla anslutningar till tändsystemet, i första hand lågspänningssidan.
Jag har fått tipsen tändspole, fördelarlock eller hallgivare av folk. Även fast en mekaniker jag känner tyckte att om det är hallgivaren som spökar så borde den dö och inte starta på 10-20 minuter. Men den dör ju bara i som längst kanske 10 sekunder. Känns det som en vettig ända att börja i?
XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]