Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
KarlE skrev:Hörs det någon skillnad?
Nej. Om du vill ha mer ljud måste du byta till ett öppet filter.

.
av Cellen85
ThomasT skrev:
KarlE skrev:Hörs det någon skillnad?
Nej. Om du vill ha mer ljud måste du byta till ett öppet filter.

.
Nackdelen med öppet filter är dock den att LMM (luftmassemätaren) brukar kunna ta en hel del stryk.
Vet ej hur det är med sportfilter, om det brukar ge stryk på LMM också eller inte.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ingen alls skulle jag tro. Bilen är ju kalibrerad att ge en viss mängd luft, om du så kör utan filter kommer turbon inte ladda över den gränsen. Det som skulle kunna hända är eventuellt snabbare laddtrycksuppbyggnad, för det regleras ju inte av ECU (om det inte är styrd rampning av momentet som ju sker ibland).
Användarvisningsbild
av ThomasT
Perra83 skrev:På äldre maskiner gick det bra. Körde 8år med K/N filter.
Ja, det är inga som helst problem så länge det inte är för mycket olja i filtret.
av TobbeViktor
Funkar fint att sätta i. Har ett K & N i min T3:a.
Blir lite rappare gasrespons, samt ett knappt hörbart väsande från luftburken.
Kan säkert ge ett lite dovare avgasljud, men en trimning gör nog mer för ljudet ihop med sportluftfilter.
Ju större motor desto mer muller.
Ger lite snabbare respons när man kör manuell vxl med får låga varv och för hög växel, med andra ord kommer bottendraget lite snabbare. Är bara responsen som ändras.
Misstänker att du inte får det bekymret med en T6:a. :D

Och ja, sportluftfilter kan förstöra LMM och elektronik, men då oftast med ett fel inblandat. För mycket olja!
Har man för mycket olja, vilket det tyvärr brukar vara från tillverkaren också, så kommer något förr eller senare gå sönder. Har en S70 där jag förstört 2 LMM pga för mycket olja. Efter lärdomarna, så har jag genom att lägga så lite som möjligt undvikt alla dessa problem i många år,

Mitt tips är, att om du väljer att köpa ett sånt filter, köp även ett servicekit, och gör rent och olja in själv innan montering. Och bara olja på inkommande sidan, inget åt LMM-hållet. K & N-filtret jag köpte från mekonomen kladdade av sig rejält när jag tog ur det ur förpackningen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Exakt. För mycket olja sabbar.

Efter att ja gjort rent och oljat in filtret fick det ligga på ett par dagstidningar. Egentligen borde man kunna dammsuga filtret för att få bort överskottet av olja.
Användarvisningsbild
av iigloo
Slit bort hela luftburken och sätt dit en nylonstrumpa. Samma effekt och filtreringsegenskaper. Det låter lite mer och impar på smågrabbarna. Något annat lär inte hända förutom att du får in mer skit i motorn och kortar livslängden.
Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]