Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
Janne3 skrev:För min del har jag prövat många billiga maskiner, dessverre är de helt orkeslösa ialla fall de ja prövat ,Jag köpte en av märket flex http://www.flexscandinavia.se/index.asp?id=807 Och är mycket nöjd den kostar viserligen några tusen men hel nöjd, har man som jag 3bilar som skall hållas blanka så tyckte ja de va värt vart enda öre
Vilken maskin menar du?
Är det den excentriska maskinen eller?
Har en sådan och jag kan säja att det är bortkastade pengar.
Bättre med en oscillerande och en roterande maskin.
Dessutom skakar den grymt mycket..

Greetz
Användarvisningsbild
av sinus
För att klargöra med vilken maskin man ska ha osv.

Har man enbart polerrosor på bilen samt ngn mindre repa i klarlacken så funkar det jättebra med en oscilerane maskin modell b-tema el. dylikt. Det man kan göra för att uppnå ett bra resultat, eftersom man vill ha en blank o fin bil till sommaren, är att man gör "en tre stegs raket".

Efter avfettning och tvätt själklart.
1. Cleaner
2. Polish
3. Vax

Cleaner bitter bättre på lite "värre" märken.
Polish för att få det här goa djupet i lacken
Vaxet för att skydda det goa djupet i lacken.

Det minsta man ska göra innan man vaxar bilen är att köra med polish. Enl. mig ett måst att alltid göra.

Detta var enbart för oscillerande maskin.

Kör man med roterande är det samma sak fast man får bort fler och större/djupare repor. Men om man inte är duktig o vet vad amn gör kan man göra mer skada än nytta med roterande.
av Lindfalas
sinus skrev:För att klargöra med vilken maskin man ska ha osv.

Har man enbart polerrosor på bilen samt ngn mindre repa i klarlacken så funkar det jättebra med en oscilerane maskin modell b-tema el. dylikt.
Juppz.. Biltemas funkar super till det, men det är enklare att plocka repor med en roterande, dock gör det med en oscillerande, men det tar längre tid.
Det man kan göra för att uppnå ett bra resultat, eftersom man vill ha en blank o fin bil till sommaren, är att man gör "en tre stegs raket".

Efter avfettning och tvätt själklart.
1. Cleaner
2. Polish
3. Vax

Cleaner bitter bättre på lite "värre" märken.
Polish för att få det här goa djupet i lacken
Vaxet för att skydda det goa djupet i lacken.
Skulle inte gå efter detta.
En Cleaner kan vara mycket olika saker.
Oftast är det en oxid lösare bara.
Det man bör göra är att kolla på avverkingen på det istöllet.
Tänk även på att en oscillerande maskin kan behöva "kraftigare" medel för att uppnå samma resultat som en roterande maskin.
Det minsta man ska göra innan man vaxar bilen är att köra med polish. Enl. mig ett måst att alltid göra.
Beror helt på hur lacken ser ut och hur länge sedan det var sen man vaxade den.
Har du lite hårdare(meduim) trissa kan du oftast polera bort lättare tvättrepor med vanligt vax.
Kör man med roterande är det samma sak fast man får bort fler och större/djupare repor. Men om man inte är duktig o vet vad amn gör kan man göra mer skada än nytta med roterande.
Som jag sa tidigare kan man få bort mycket repor även med oscillerande, men det tar tid.
Skulle råda alla som vill polera sin bil att även skaffa en roterande maskin..
Finns för runt 4-500:- som funkar bra till det.
Är dessutom svårt att paja en lack.. Då skall man vara mycket klantig.

Greetz
Användarvisningsbild
av sinus
Klart en roterande är mer effektiv, men känner man sig osäker tycker inte jag det är ngt fel i att enbart använda en oscilerande maskin. Det man får vara beredd på är som Linfalas säger är lite mer jobb, samt att man inte kommer få samma resultat (beroende på lackens kondition). Vid större märken så skulle jag föredra att använda roterande.

Det man kan göra, om man känner sig osäker, är att köra bilen med en oscilerande och gå över med roterande på de ställen där man inte känner sig helt nöjd.

Men mkt ligger som även Linfalas poängterade i vad man väljer för meddel samt vilka trissor man kör med.
Användarvisningsbild
av Sirus
Mycket prat om maskiner :) lånar tråden ett slag…

Jag har en B-tema maskin och en röd volvo 850. Vilka trissor behöver jag och hur lägger man på vax/polish osv.. tänkte använda Sonax prylar.

Skulle behöva lite tips, gör jag rätt om jag börjar med att köra ut polish med maskinen och sedan torkar rent med en duk eller likn, för att sedan köra ut vaxet med maskinen och sedan polera ut vaxet med en annan typ av trissa?

Förstår ni hur jag menar eller ska jag ge upp och lägga mig på soffan?
:???:
av Lindfalas
Sirus skrev:Mycket prat om maskiner :) lånar tråden ett slag…

Jag har en B-tema maskin och en röd volvo 850. Vilka trissor behöver jag och hur lägger man på vax/polish osv.. tänkte använda Sonax prylar.

Skulle behöva lite tips, gör jag rätt om jag börjar med att köra ut polish med maskinen och sedan torkar rent med en duk eller likn, för att sedan köra ut vaxet med maskinen och sedan polera ut vaxet med en annan typ av trissa?

Förstår ni hur jag menar eller ska jag ge upp och lägga mig på soffan?
:???:
Om det är en "solid" färg så har du antagligen oxider som skall bort.
Finns oxid lösare till det, men många av sonax produkter har dock detta i sig.

Innan jag kan ge dej mera råd behöver jag veta hur mycket du kan tänkas att satsa på poler medel...

Greetz
Användarvisningsbild
av Sirus
Jag hade nog inte tänkt att jag skulle spendera några stora summor pengar snarare att försöka få lite mer glans i lacken.

Ett par hundra riksdaler kanske? :) I don’t no? 8)
av _hagitch_
hur lyckas ni få cirklar fast ni bara har 1 trissa?...jag har alldrig lyckats...
av Lindfalas
Sirus skrev:Jag hade nog inte tänkt att jag skulle spendera några stora summor pengar snarare att försöka få lite mer glans i lacken.

Ett par hundra riksdaler kanske? :) I don’t no? 8)
Lite svårt att rekomendera ett bra medel för det bruket.

Denna konsument medlet: http://sonax.se/s202200.html
Eller detta proffs medel : http://sonax.se/s285300.html

samt ett vax
Kunsument: http://sonax.se/s301100.html
Proffs: http://sonax.se/s280300.html

Sonax proffs produkter finns ofta hos mekonomen.
Tänk på att de även ofta är liter förpackningar.
Lite högre pris, men liter priset är lägre än konsument produkterna, samt att det är bättre

Greetz
Användarvisningsbild
av Racefan
Jag köpte biltemas den funkar jättebra ligger la på 170kr eller nåt.. Då far man med 2 st polers grejer som man sätter på maskinen och de är lätta att handtvätta.. Jag testade de på min bil blev grymt bra .

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Efter mycket felsökning, testkörningar m[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]