Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#984885
Känsligheten varierar enormt mellan fabrikaten känns det som. När jag körde ner i midsommar klockan 22:00 i totalt spöregn körde varenda Toyota, Kia och Subaru med lamporna släckta och alla Volvo, VW, BMW och Mercedes hade halvljus på. Nåt borde standardiseras...
Användarvisningsbild
av Camel
#984888
SvenB skrev:Jag kan meddela att jag återigen har frågat, i samband med service den 22:a, om det finns möjlighet att komplettera DRL med bakljus på V50. Jag fick nekande svar med tillägget att de, för min räkning, frågat på Volvo. De fick svaret att de inte tar fram mjukvaran så länge DRL-lagen ser ut som den gör. :idea:
Lucif3r skrev:Så jävla löjligt...
:-)-) Det tycker jag också.

Jag rekommenderar att Volvo läser lagen noga och utnyttjar den maximalt istället för att falla in bland de andra tillverkarna som struntar i behovet av tända bakljus tillsammans med DRL.

Lucif3r skrev:Jag förstår mig inte på hur företag tänker när det gäller sånna här bäbisenkla saker... 10min jobb för att ev. förhindra att bli påkörd bakifrån, och dom väljer att "riskera liv" bara för att lagen ser ut som den gör.
Jag förstår inte heller. ?:-/ Dessutom verkar lagen medge DRL med bakljus tända. :idea:
Användarvisningsbild
av svergie2
#984890
semmelman skrev:
Magnus-B skrev:
svergie2 skrev: Dock inte vid regn, dimma etc
Och det är där som många bilister inte fattar att man ska tända bakljusen manuellt så att dom syns.
Dom tänds väl om det blir tillräckligt mörkt, är det bara pyttelite dimma eller lite molnigt så inte halvljuset tänds så är det väl enl tillverkarna och EU whoever tillräckligt ljust för att se en bil framför sig, är man nästintill blind så kanske man inte ska köra bil. Jag håller iofs med att man ser en bil bättre med bakljuset tänt men å andra sidan ser man inte en bil i dagsljus utan bakljusen tända så kanske det börjar bli snudd på att man inte ska köra bil.
Grejen är ju att det inte finns något visst värde då lamporna ska tända sig, utan det är upp till varje tillverkare. I snörök så är det ju inte direkt mörkt, bara väldigt nedsatt sikt. Sen så finns inte auto på alla bilar heller, eller så kör folk i Läge 0. Sett många bilar när det är kolsvart ute som kör utan ljus. Hade tillverkarna bara gjort så att bakljusen lyser så hade jag skitit i vilket för då hade man sett bilarna både fram- och bakifrån, drabbar endast föraren som inte har på halvljus.
Användarvisningsbild
av Camel
#984897
Lövet skrev:Känsligheten varierar enormt mellan fabrikaten känns det som. /.../ Nåt borde standardiseras...
svergie2 skrev:Grejen är ju att det inte finns något visst värde då lamporna ska tända sig, utan det är upp till varje tillverkare.
Värden finns. Det är standardiserat. Men reglerna har stort intervall för omgivningens ljusstyrka för automatiskt omkoppling. Under 1000 lux ska halvljus tändas (eller minst bakljus tändas) inom 2 sekunder. Över 7000 lux ska halvljuset släckas efter 5-300 sekunder. Mellan 1000 lux och 7000 lux får tillverkaren själv avgöra.
ECE Regulation No. 48 Revision 12 skrev: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 48r12e.pdf

6.2.7.6.1. The dipped-beam headlamps shall be switched ON and OFF automatically relative to the ambient light conditions (e.g. switch ON during night-time driving conditions, tunnels, etc.) according to the requirements of Annex 13; or
6.2.7.6.2. Daytime running lamps operate in conjunction with the lamps listed in paragraph 5.11. where, as a minimum requirement, at least the rear position lamps shall be activated; or
/.../
6.2.7.7. Without prejudice to paragraph 6.2.7.6.1., the dipped-beam headlamps may switch ON and OFF automatically relative to other factors such as time or ambient conditions (e.g. time of the day, vehicle location, rain, fog, etc.)


Annex 13
Automatic switching conditions dipped-beam headlamps Automatic switching conditions dipped-beam headlamps

Ambient light outside the vehicle less than 1,000 lux = Dipped-beam headlamps ON
Response time no more than 2 seconds

Ambient light outside the vehicle between 1,000 lux and 7,000 lux = Dipped-beam headlamps at manufacturer’s discretion
Response time at manufacturer’s discretion

Ambient light outside the vehicle more than 7,000 lux = Dipped-beam headlamps OFF
Response time more than 5 seconds, but no more than 300 seconds
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#984899
Nu börjar det även dyka upp lastbilar med nedsläckta bakljus :evil: :evil: Tacka vet jag Scania där det inte går att släcka bakljus och sidomarkeringar :D
Användarvisningsbild
av svergie2
#984918
Camel skrev:
Lövet skrev:Känsligheten varierar enormt mellan fabrikaten känns det som. /.../ Nåt borde standardiseras...
svergie2 skrev:Grejen är ju att det inte finns något visst värde då lamporna ska tända sig, utan det är upp till varje tillverkare.
Värden finns. Det är standardiserat. Men reglerna har stort intervall för omgivningens ljusstyrka för automatiskt omkoppling. Under 1000 lux ska halvljus tändas (eller minst bakljus tändas) inom 2 sekunder. Över 7000 lux ska halvljuset släckas efter 5-300 sekunder. Mellan 1000 lux och 7000 lux får tillverkaren själv avgöra.
ECE Regulation No. 48 Revision 12 skrev: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 48r12e.pdf

6.2.7.6.1. The dipped-beam headlamps shall be switched ON and OFF automatically relative to the ambient light conditions (e.g. switch ON during night-time driving conditions, tunnels, etc.) according to the requirements of Annex 13; or
6.2.7.6.2. Daytime running lamps operate in conjunction with the lamps listed in paragraph 5.11. where, as a minimum requirement, at least the rear position lamps shall be activated; or
/.../
6.2.7.7. Without prejudice to paragraph 6.2.7.6.1., the dipped-beam headlamps may switch ON and OFF automatically relative to other factors such as time or ambient conditions (e.g. time of the day, vehicle location, rain, fog, etc.)


Annex 13
Automatic switching conditions dipped-beam headlamps Automatic switching conditions dipped-beam headlamps

Ambient light outside the vehicle less than 1,000 lux = Dipped-beam headlamps ON
Response time no more than 2 seconds

Ambient light outside the vehicle between 1,000 lux and 7,000 lux = Dipped-beam headlamps at manufacturer’s discretion
Response time at manufacturer’s discretion

Ambient light outside the vehicle more than 7,000 lux = Dipped-beam headlamps OFF
Response time more than 5 seconds, but no more than 300 seconds
Tack för info! :)
av Lövet
#984928
Verkar som vissa kör utan automatiken påslagen då. Jäkligt smart...

Min egen bil tänder halvljusen om jag så bara åker under en bro i fullt dagsljus. Nästan för känsligt tycker jag, känns som det sliter xenonljusen onödigt hårt.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#984956
Åkte framför en större Bmw och den flaxade mellan halvljus och drl för minsta moln på himlen ganska jobbigt faktiskt.
Sen har vi den silvriga bilen med släkta bakljus som helt plötsligt dyker upp när man ligger på omkörning av en lastbil i ösregn ,obehagligt.
Jag vill kalla det idioti att låta bilförare själv bestämma över bakljusen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#984989
Lövet skrev:Verkar som vissa kör utan automatiken påslagen då. Jäkligt smart...

Min egen bil tänder halvljusen om jag så bara åker under en bro i fullt dagsljus. Nästan för känsligt tycker jag, känns som det sliter xenonljusen onödigt hårt.

Där kan jag hålla med, xenon slits enormt vid påslagningar. Men det är ju inte ofta(aldrig?) man har xenon i bakljusen(undantag backljus). Nu för tiden är det väl uteslutande LED som sitter där. Och LED slits inte ett skit av att slå pås/stängas av, och i snitt har dom en konstant brinntid av sisådär 10000h(så det finns ingen ursäkt till att ha släkta bakljus!!!!!!!!), vilket är betydligt längre än halogen som vi kört med i öh... 60år? Nått sånt. :lol:

Med din bil finns det en enkel lösning(som alltid) om tillverkaren ville...
Vid den punkt då xenon(+bakljus) tänds, som du anser är 'för tidigt'(säger inte emot), så istället för att tända både xenon och bakljus - tänd bara bakljusen. När det sedan blir ytterligare lite mörkare - tänd xenonet.
Dom behöver inte ens några extra sensorer. Bara ett par rader kod i programvaran...


... Man kanske skulle knåpa ihop ett fungerande system* och ta patent på det, och tjäna några miljoner :roll:

*anser inte att systemen som används idag klassas som "fungerande", på tok för många brister i dom.


Edit: förstår faktiskt inte ens varför dom har olika programvaror för olika platser i världen. Äldre bilar(t ex min) har helt enkelt bara en liten justerskruv vid ljusvredet, som ändrar ljus"automatiken" för att uppfylla kraven i alla länder. Varför kan dom inte ha kvar den fuktionen, och bara baka in alla regioner i samma mjukvara istället för att ha sepparat? Då kan ju handlaren bara ställa in rätt ljus för sverige innan bilen säljs - precis som förr i tiden.
Men nej nej, nu måste hela bilen programeras om........ (HMM)
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 57
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]