Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carinan
Hej.
Jag har en V70 -99 där ETS-lampan tänt ett par gånger men bara efter körning och om bilen får stå på tomgång. Första gången hade jag kört cirka 2,5 mil och stannade i en korsning, fick stå en stund och sedan precis när jag körde iväg så tändes lampan och bilen tappade all kraft. Det gick att köra i cirka 80 och max 2000 varv, den hackade till någon gång. Körde in på en parkeringsficka, ringde en verkstad och fick rådet att stänga av bilen och låta den stå i 5 min. Gjorde så och sedan var den som vanligt igen och jag trodde att det bara var något tillfälligt. Sedan hände det igen igårkväll när jag kom hem efter ett par mils körning och lät bilen stå på tomgången medans jag öppnade grinden, märkte dock inget på motorn när jag varvade upp den. Sedan nu imorse samma sak, kört 4 mil och inget men så när jag parkerar och låter den gå på tomgången så tänds lampan.
Någon som har något förslag på vad det kan vara?? Killen på verkstan så att det antagligen var så att man måste byta något på motorn som skulle gå på runt 5000 kr. Men sedan har jag läst lite i trådarna här och det verkar kunna vara lite andra fel också när ETS-lampan lyser.
Tacksam om det är någon som har något förslag.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Läste verkstaden ut felkoder? Vilka koder hittades? Om inte, gör det. Ring gärna runt tills du hittar ett pris som passar dig.
Med största sannolikhet är det spjälhuset som felar, men en rengöring kan förlänga livet på den.
Ska spjället bytas kan du kolla på skroten också, kanske slipper du köpa ett nytt för 5 000 kr.
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
av carinan
Tack för svar.
Har precis varit till verkstaden och det fanns 4 felkoder som alla handlade om spjällhuset. Han trodde inte att det skulle hjälpa med någon rengöring, inte någon längre stund i alla fall. Sedan sa han också att det kan vara svårt med beg spjällhus eftersom uppdateringen av mjukvaran måste vara samma på bil och spjällhus. Så det får väl bli ett nytt då, suck, hade hoppats slippa den utgiften.
av TobbeViktor
atech2.com kan rekommenderas. Antingen kan du få ett renoverat utbytes och sen skicka tillbaka ditt gamla, eller så skickar du in det du har och får det renoverat.
Bra priser också.
Går allt att köpa begagnade också. Köpte ett till min från en som satt i samma konfiguration. Höll ett tag, men sen var det dags igen, då blev det atech2.
Skillnaden är att ett begagnat har fortfarande släpringar och borst som kan bli slitna, medan atech2 är induktiva.
Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]

Råd vid motortvätt

bara och tvätta , men kör inte högt[…]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]