- tor 25 jun 2015, 13:57
#984596
Nu är vinterdäcken livsfarliga, igen. Sommartid alltså, enligt Aftonbladet och nån mer tidning. Texten bygger på uttalanden från Däcksindustrins Branschråd (eller nåt ditåt).
"Gamla" bilar (före MY2000 eller nåt) var vetitabla dödsmaskiner, för någon månad sedan, enligt AB (igen) och var den informationen kom ifrån var inte helt klart. Nån form av statistik utan tvekan, men var den kom ifrån minns jag inte att jag såg.
Utan att säga emot ovanstående i huvudsak undrar jag lite över de här utbrotten av riskbeskrivningar. Hur ser underlag och analys ut, egentligen? Vems intressen gynnas? Självklart hävdas att trafikanterna gynnas av att riskerna elimineras, men vem mer?
Man undrar när det blir dags att beskriva den verkliga riskfaktorn (föraren) och lobba för åtgärder på den fronten.
Seriöst: vet någon en källa med bra underlag för att kunna få en uppfattning om olycksorsaker? Det är väl oerhört sällsynt med tekniska haverier som direkt orsak till olycka och "fel däck" kan väl inte i sig själv vara olycksorsak; nån typ av situation måste väl rimligen uppkomma för att däckfriktionen eller bilens konstruktion/ålder ska bli en riskfaktor.
"Gamla" bilar (före MY2000 eller nåt) var vetitabla dödsmaskiner, för någon månad sedan, enligt AB (igen) och var den informationen kom ifrån var inte helt klart. Nån form av statistik utan tvekan, men var den kom ifrån minns jag inte att jag såg.
Utan att säga emot ovanstående i huvudsak undrar jag lite över de här utbrotten av riskbeskrivningar. Hur ser underlag och analys ut, egentligen? Vems intressen gynnas? Självklart hävdas att trafikanterna gynnas av att riskerna elimineras, men vem mer?
Man undrar när det blir dags att beskriva den verkliga riskfaktorn (föraren) och lobba för åtgärder på den fronten.
Seriöst: vet någon en källa med bra underlag för att kunna få en uppfattning om olycksorsaker? Det är väl oerhört sällsynt med tekniska haverier som direkt orsak till olycka och "fel däck" kan väl inte i sig själv vara olycksorsak; nån typ av situation måste väl rimligen uppkomma för att däckfriktionen eller bilens konstruktion/ålder ska bli en riskfaktor.