ThunderAce skrev:jag fattar inte riktigt, hur har du köpt bilen? du måste väl träffat henne och skrivit papper, där borde alla hennes
uppgifter stå, med de så måste man kunna se nummer och liknande, göra en anmälan så skrämmer det upp henne
lite.
vadå 50 öre, vart har pengarna till bilen du köpt tagit vägen då? kanske kan åtminstone få till halva skatten av henne
är bilen i hyfsat skicka så skulle jag nog betalt skatten ändå och kört med bilen. använt den andra att sälja av delar
och få in lite cash den vägen
Jodå, jag träffade henne. Jag annonserade på facebook efter en bra pendlarbil för max 20k och hon hörde av sig, beskrev bilen som besad och skattad och lite allmän info. Jag kollade upp bilen på transportstyrelsen, där bilen alltså beskrevs som i trafik, skattad och med en godkänd besiktning i mars.
Jag tog buss/tåg de 20 milen till henne, hon mötte upp vid stationen, vi skrev papper och jag åkte därifrån i bilen. Jag vet alltså väl vem hon är, och har hennes uppgifter. Det hjälper liksom inte.. Det visade sig ju att hon inte hade betalt skatten utan bara hade en vid tidpunkten icke förfallen räkning på skatten (jag trodde den var skattad och klar. Det var hennes ord och transportstyrelsen visade ju som om den vore skattad av orsaker jag beskrivit tidigare)..
Jag har inget att anmäla. Betalar hon inte räkningen så går det ju till fogden men jag tror inte hon bryr sig så hårt.. Polisen gör inget. I princip har hon ju bara skitit i att betala en räkning på skatt hon är skyldig och konsekvenserna det får för mig tar inte snuten någon hänsyn till. Fogden sköter denna typ av ärenden, inte polisen. Jag har skrivit till henne på fejjan, beskrivit att hon hamnar hos fogden osv och att hon genast ska betala skatten så att jag kan använda min bil men som sagt bara fått till svar att hon inte har några pengar (bilden)..
Var pengarna tagit vägen vet jag såklart inte.. Hon hade nog aldrig för avsikt att betala skatten utan är förmodligen bara en lurendrejare som redan har så mycket ärenden hos fogden att ett till inte spelar någon roll.
Bilen är helt ok i övrigt. Visst vore det mest ekonomisk vett i att betala skatten men jag är inte precis utfattig så jag tänker fan inte rädda henne med att betala skatt som är hennes och rättfärdiga hennes ljugande. Bilen får offras. Jag köper en ny. När hon nu efter sin beskrivning av fattigdomen visar intresse och ställer frågor i bilannonser på fejjan så ser jag lite rött. Det får kosta att inte hjälpa henne i svindlerierna.