Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
Tjenare!

Sitter lite i valet och kvalet om jag skulle byta bil, har sett en del bilder på V50 MY08 och tycker att den är grymt snygg, men är ändå lite tveksam... Har i nuläget en V70 MY05 som jag är helnöjd med, men är också lite sugen på en "miljöbil" vid ett eventuellt byte, ni som har erfarenheter av båda modellerna kanske kan dela med er och kasta lite ljus på ämnet... Skall väl nämna att vi i familjen har två bilar (en Citroën C3 som pendlingsbil), har en son på snart två år och en bulle i ugnen, detta då jag är lite orolig att V50:n inte räcker till utrymmesmässigt...

P.S. Visste inte i vilken forumdel detta inlägg skulle ligga, så det är bara att flytta om det blev galet... D.S.
Användarvisningsbild
av camaro69
Känns som du byter ner dig storleksmässigt.
Speciellt om det är en knodd till på g. Trångt som f-n med barnvagn och blöjpaket samt diverse annan kringutrustning till ungarna.

Jag tycker V50:n är för trång för en välväxt man, 185 cm, 95 kg.

Det är väl bara att åka in till bilnasaren och testa.

Lycka till.

:D
av ljungström
Farsan bytte från V70 2,4 -02 till V50 1,8F -06 för ett drygt år sedan. Eftersom varken jag eller mina syskon har åkt barnvagn på bra många år så är utrymmena inga större problem, finns dessutom en 945 -92 att ta till om det kniper.

Det märks att V50 är enklare bil är V70, betydligt plastigare, ingen kassaskåpsklang i dörrarna direkt, sämre stolar osv.

1,8F drar såpass mycket etanol att det precis går ihop sig jämfört med bensinaren, baserat på nuvarande bränslepris. Detta oräknat att V50 1,8F måste in på extra oljebyten var 1000:e mil.

Kör man tjänstbil (som farsan) så är 1,8F fortfarande en god affär då förmånsvärdet är lägre. Privat så skulle jag nog rekommendera V70.
Användarvisningsbild
av cycler
V50 är en Ford Focus med annan kaross........

Needless to say....... V50 över min döda kropp!!

Är hemskt plastig i jämförelse.....

/C
Användarvisningsbild
av Loner
Glöm V50'n om du skall ha barnen och all packning med dig, om du inte har en pytteliten barnvagn...

Vi har en på dryga två år och en nyfödd (1 vecka gammal) och det är trånmgt nog bilen för dessa båda, osså all packning man skall ha med sig om man skall övernatta nånstanns...

Bara att få med barnvagn,resesäng och snowracer är trixit nog i en V70..

/L
av Kena
Kanske du får med barnvagnen men var ska du ha ölen då?
av dali
Som fd V70-ägare och nuvarande V50-ägare så har jag följande iakktagelser:

V70
-----
Bättre komfort
Större lastutrymme
Klumpigare inne i stan, vändradie som Titanic
Tråkig att köra
Sämre körställning

V50
-----
Modernare inredning
Roligare att köra
Smidigare inne i stan och på parkeringar
Mindre lastutymme
Högre ljudnivå

Eftersom jag är en hyfsat vältränad yngling (dryga 30) så tycker jag att stolarna i V50 är helt okej. Har man lite mer "pondus" är nog stolarna i V70 bekvämare.
av Christian_m
dali skrev:Som fd V70-ägare och nuvarande V50-ägare så har jag följande iakktagelser:

V70
-----
Bättre komfort
Större lastutrymme
Klumpigare inne i stan, vändradie som Titanic
Tråkig att köra
Sämre körställning

V50
-----
Modernare inredning
Roligare att köra
Smidigare inne i stan och på parkeringar
Mindre lastutymme
Högre ljudnivå

Eftersom jag är en hyfsat vältränad yngling (dryga 30) så tycker jag att stolarna i V50 är helt okej. Har man lite mer "pondus" är nog stolarna i V70 bekvämare.
Har inte ägt en V70 men väl en S60 och skriver under på Dalis jämförelse. Behöver man utrymme så är V70 att föredra, men körmässigt är det stor skillnad, till V50'ns fördel. Detta sagt trots att jag har 60 hästar mindre i V50'n än vad jag hade i S60'n.

187 cm och 90 kg mår hur bra som helst i en V50 och baksätet är bara marginellt sämre åtminstone utrymmesmässigt (komforten vet jag inget om då jag aldrig sitter i baksätet ;) ), om ens det, än S60. V70'n är väl något bättre i det avseendet dock.

För att sammanfatta så tycker jag du ska åka och kolla om V50'ns utrymmen räcker till, gör de det så är valet i mitt tycke väldigt enkelt, gör de inte det så är valet lika enkelt till V70'ns fördel.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]