Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av megadeath
fy fasen vilken bra beskrivning Typhoon93/inlägg 19 hade, bytte bak idag på xc60 dock så fick jag de rostfria blecken till tunna bromsskivor, men eftersom befintliga även de var i rostfritt var det bara att stålborsta dem och sätta tillbaks. jag har breda(/ventilerade?) skivor.
belägg bosch köpta från misterauto, passade på att byta bränslefilter också.(fick starta bilen 3ggr efter filter bytet, antagligen luft i systemet) :D
av BJohan
Hej

Jag försöker byta på en V70 2012. Jag körde med 12 V och körde med elmotorn tills den är i botten. Jag har också skruvat bort elmotorn och kollat att skruven är max medsols. Jag är 100 % säker att den är helt öppen. Jag får inte tillbaka kolven! Jag har använt en stor polygrip, typ 40 cm lång som kan gapa runt hela oket utan att dra snett. Det är helt stumt. Går inte att få in kolven en mm. Vad gör jag för fel? Bilen har gått 7500 mil och bromsarna har fungerat perfekt hittills. Tätningarna runt kolven är hela. Jag tvivlar på att kolven rostat fast.

Jag vet att kolven ska skruvas in på vissa bilar, t ex VW. Ska kolven skruvas in på V70?
Användarvisningsbild
av frefre
BJohan skrev:Hej

Jag försöker byta på en V70 2012. Jag körde med 12 V och körde med elmotorn tills den är i botten. Jag har också skruvat bort elmotorn och kollat att skruven är max medsols. Jag är 100 % säker att den är helt öppen. Jag får inte tillbaka kolven! Jag har använt en stor polygrip, typ 40 cm lång som kan gapa runt hela oket utan att dra snett. Det är helt stumt. Går inte att få in kolven en mm. Vad gör jag för fel? Bilen har gått 7500 mil och bromsarna har fungerat perfekt hittills. Tätningarna runt kolven är hela. Jag tvivlar på att kolven rostat fast.

Jag vet att kolven ska skruvas in på vissa bilar, t ex VW. Ska kolven skruvas in på V70?
Jag kommer ihåg att när jag bytte på min bil, satte jag en kofot mellan beläggen och tvingade (bröt) isär båda sidorna samtidigt. Krävdes inte speciellt mycket kraft, höll oket i ena handen och kofoten i andra.

// F
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har bara haft av min och tittat hur det såg ut, men det var inte bytardags, så jag har inte försökt trycka tillbaka kolven. Jag har dock inte fått uppfattningen att man ska behöva göra det kombinerade skruva/trycka-knepet på den här modellen. Jag har fått en Mitsubishi på halsen (ja, jag vet...), och där är det så. Nödfix går med tryck med tving och skruvning med polygrip. Annars har exempelvis Biltema verktyg som gör det jobbet lättare.

Enligt vad somliga säger ska det finnas en anvisning med i förpackningen till beläggen. Har du ingen sådan? Eller vad står det där?
Användarvisningsbild
av frefre
BJohan skrev:Det är fullständigt omöjligt att bryta/tvinga in kolven. Jag ska testa med en tving och samtidigt skruva.
Jo men poängen är att du behöver tvinga isär båda beläggen och inte bara trycka in kolven.

Lycka till!

// F
av BJohan
Ibland är det konstigt vad lite lunch och en ny metod kan göra. Det långvariga trycket från tvingen fick kolven att sakta krypa tillbaka! Har nu bytt belägg på ena sidan och bromsen funkar perfekt utan felkoder. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Men det finns ju bara ett rörligt belägg i oket. Det andra belägget sitter fast i oket. Det rör sig ju genom att hela oket rör sig (glidande ok). Så får man in den enda kolven i botten så är det klart sen.
av Arne
Kolven kan omöjligt tvingas tillbaka med en skruvtving, man måste skruva på den splinsade axelhålet medsols för att få bak kolven. Har du lyckats tvinga in kolven på annat sätt så har du knäckt något i oket eller så har du lyckats med något som är fysiskt omöjligt. En möjlight kan vara att kolven är så rostig att den fastnar i loppet och först då du pressar in den för den in, men då måste skurven vara helt tillbakaskruvat till sitt bakersta läge. Är fallet så finns risk att du kommer att ha problem med bakbromsen för att kolven kärvar.
av oldtimersmc
Det är två olika system som påverkar bakbromsen. Det ena är parkeringsbromsen och den kör du ut med 12v sen så är det dags för att pressa tillbaka huvudbronsen och där är det samma som på alla andra vanliga broms ok, dvs att pressa tillbaka kolven i vanlig ordning. Om det inte går så har du ett kärvande broms ok eller inte kört tillbaka parkeringsbroms motorn, testa att polvända motorn.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]