Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
När jag monterade drag på min S80 -05 sa de t.o.m. på Biltema att köp draget hos oss, men köp elsatsen hos Volvo. En tjuvkoppling leder oftast till verkstadsbesök hos Volvo med hjälp av bärgare.
Jag köpte en komplett kabelsats med en databurk hos Volvo och draget hos Biltema. Montaget av elen fungerade klockrent med färdiga gummidamasker och ren plug-in enligt tydliga anvisningar. Ingen omprogrammering och inga felkoder eller varningar. Kan varmt rekommenderas, även om det kostar mer. Du spar definitivt tid.
av Rudolfroffe
LaRy skrev:När jag monterade drag på min S80 -05 sa de t.o.m. på Biltema att köp draget hos oss, men köp elsatsen hos Volvo. En tjuvkoppling leder oftast till verkstadsbesök hos Volvo med hjälp av bärgare.
Jag köpte en komplett kabelsats med en databurk hos Volvo och draget hos Biltema. Montaget av elen fungerade klockrent med färdiga gummidamasker och ren plug-in enligt tydliga anvisningar. Ingen omprogrammering och inga felkoder eller varningar. Kan varmt rekommenderas, även om det kostar mer. Du spar definitivt tid.
En länken ovan så är det en modellanpassad kabelsats. Menar du att man inte kan lita på det?
Användarvisningsbild
av milktrucker
köp en orginalkulkoppling(thule) så blir du nöjd i längden
av Rudolfroffe
valln skrev:Du ska också ha en trailermodul så pratar elen på släpet med bilens dator.

Vet du om det finns förberett på min bil? Eller måste jag tjuva från bilens baklampor?
Användarvisningsbild
av milktrucker
kablaget är färdigt till att koppla in
av Rudolfroffe
milktrucker skrev:kablaget är färdigt till att koppla in
http://www.dragkrokslagret.se/volvo-s80 ... -2006.html

Snackade nyss med telefonsupporten på ovanstående firma. De förklarade skillnaden mellan det standardkablage och den "modellanpassade" som finns till min S80.

På standard kopplar in (tjuvar) på bilens ordinarie baklampor. Den medföljande "Canbus" skall fixa så att inga felsignaler når bilens elsystem.

Den modellanpassade skall kopplas in vid instrumenteringen. Kablar skall alltså dras genom hela bilen under mattor eller bakom lister. Detta kunde vara nödvändigt om bilen har backvarnare. (Som jag inte har).

Jag väljer nog den billigare, och håller tummarna.
av Rudolfroffe
milktrucker skrev:köp en orginalkulkoppling(thule) så blir du nöjd i längden
•Tysk kvalitetsdragkrok från välkända Westfalia (se mer under fliken Tillverkare).
•Kultyp: F20 - Fast kula typ svanhals.
•Minimal åverkan på bakspoilern.
•2-års garanti på elsatsen.

•Livstids garanti på samtliga dragkrokar från Westfalia.
•Typgodkänd och besiktningsklar efter montage.

Så står det på websidan. Menar du att Westfalia är sämre än Thule?
av Rudolfroffe
LaRy skrev:När jag monterade drag på min S80 -05 sa de t.o.m. på Biltema att köp draget hos oss, men köp elsatsen hos Volvo. En tjuvkoppling leder oftast till verkstadsbesök hos Volvo med hjälp av bärgare.
Kopplade du in kablage ända framme vid instrumentbrädan?

Jo det är inte speciellt stort, nedan är[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]