NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Fortsätter på inslagna vägen. Har som bekant motorn nere just nu och är i förberedelsefas för att montera ihop den igen. Tänker att det nog är bra att försöka tvätta ur oljesystemet när jag fått ihop motorn igen och har därför tänkt att göra några täta oljebyten innan jag slår på den nya "dyra" Castrol-oljan. Naturligtvis byter jag också oljefilter innan jag slår på finoljan.

Har sett att det förekommer att man fyller oljesystemet enbart med diesel och låter den gå på tomgång någon minut, men detta är lite för "mycket" för mig, kommer jag inte att våga. Däremot kan jag tänka mig att slå på lite "billig" olja (ev. kan jag tänka mig att slå i lite diesel i oljan). Kan man i detta fall ta vilken olja som helst (mineral, semi, eller hel-syntet?), förutsatt att jag bara kommer att köra den på tomgång tills den är varm (tänkte mig två omgångar byten). Skulle denna olja funka till exempel: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000022956/

Alltså: 1. Funkar det med vilken billig olja som helst (mineral/semi/helsyntet) för att "tvätta" systemet, eller kan det bli "dumt" längre fram om rester av den billiga olja kvar?
2. Bör jag använda någon tillsats i oljan för att underlätta "tvätten"?
3. Andra tips?
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade gjort tvärtom och tagit en dyr fin olja för att få så mycket reningsadditiver som möjligt i den. Hade aldrig vågat slå i diesel i oljan på en modern motor. Köp den största dunk castrolol edge du kan hitta och byt ett gäng gånger. Går ju alltid att hälla i typ crc engine flush men det borde vara ungefär samma additiv som redan finns i dyr olja fast i alldeles för hög mängd.
av Perra_367
Tack för svar!

Med tanke på att många 2.0D (ofrivilligt) åker runt med diesel i oljan som följd av misslyckade regenereringar kan det väl inte vara så farligt, men man skall ju veta säkert, jag undviker diesel i oljan.

Ang. "engine flush", gjorde du den själv eller på verkstad? Eller använde du en sådan här? https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=1989
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ska man slå diesel i oljan ska man gärna ha en mekanisk oljetrycksmätare så man noggrant kan övervaka oljetrycket och slå av så fort det sjunker, om det nu gör det. Skulle hellre lägga energin på att göra rent insuget invändigt. Där samlas det mkt skit pga Egr ventilen.

Har du kört med bra olja i tror jag knappast din motor är så skitig invändigt. Passa på och byt nu när den stått länge och allt runnit ner i tråget :-)
av Perra_367
Insuget var för j-ligt rent ut sagt. Helt otrolig massa gegga. Har försökt att få det rent, men inser att en del av geggan som finns inuti inloppshuset får sitta kvar helt enkelt. Det samma har jag tänkt att göra med geggan i insugskanalerna i själva toppen (vill helst inte demontera inloppsventilerna).

Har alltid kört med bra olja, oron är mer förknippad med rester/damm/sliprester som trillar ner i kylvattenkrets och oljekrets när jag skrapar och gör rent från topplockspackningen.

Har redan tömt ut min "finolja" som jag bara kört 300mil med (efter att jag bytte vevaxelpackningen mot växellåda). Kanske skall jag slå i denna igen till att börja med (varmköra och sedan tömma)?
Tänkte dela med mig av en erfarenhet jag hade.

På en gammal saab som jag hade så tryckte den ut olja någonstanns och fick rådet att använda en motorrengöring, sagt och gjort.

Först böt jag olja (billig biltemaolja) + filter, körde en vecka och sedan hällde in en sådan: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa281952sv

Oljan var fin innan, efter 10 min med rengöringen så var oljan KOLSVART!

Bytte filter och olja igen (Castrol)

Efter det slutade saaben trycka ur sig olja, så nog gjorde den rent! :D

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]