Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Köpte en 2012:a i april och det har sporadiskt luktat gas i den.
In på garantikoll. Det bidde att byta alla fyra tankarna samt regulator och kopplingar.
Kalaset skulle gått på 36000kr om man fått betala själv.

Kanske kan vara bra info för någon som går i "tankarna" ;)

/Dave
Ouch! Alltså tanken med en biogasdriven V70 är bra men undrar om det inte hämmar kvalitén att den konverteras i efterhand av en underleverantör istället för att byggas helt färdig i Volvos regi.

Då hade de kanske även bytt ut 70-literstanken mot typ en 30-liters som på Passat, så bagaget inte påverkas.
Känns generellt som det är väldigt mycket krångel med gasbilar. Läckage, ryckande gång på var och varannan bil.
Även det inbyggda körförbudet efter 15/20 år. Här ser vi klartext vad det kostar att framhärda för den som vill behålla sin bil när körförbudet kommer "som ett brev på posten" i dess verkliga bemärkelse. Även om bilen är fullt funktionsduglig, hel och någorlunda fräsch, skattad och nybesiktigad och godkänd så kostar det minst 36 000 kr att få köra vidare.
Finns ju en stor risk att tankarna är obsoleta efter 20 år, och man kan ju inte direkt köpa från skroten...
Är kontentan helt enkelt att man måste se till att köra slut på sin V70AFV inom 20 år? :???:
Ska gå att koppla ur/plugga, men inte helt billigt om jag förstår det rätt.
Men, ärligt, vem har en bil i 20 år, så detta blir ett reellt problem?

Vad gäller motorns kvalitet så märker jag inte av några som helst problem. Den spinner som en katt.
Men åas inte lika pigg som min gamla Wothrline-trimmade 2,5T...
apersson850 skrev:Såvitt jag har förstått kan man koppla bort gastanksinstallationen och köra vidare på bensin. Varvid man ska vara glad att man har en fullstor tank.
Men ett halvstort bagage om man inte fixar det också.
Det ska nog till att vara jäkligt billigt i inköp för att man ska palla den bilen. Kanske går att återkonvertera 2.5FT-motorn till etanol?
Lövet skrev:Känns generellt som det är väldigt mycket krångel med gasbilar. Läckage, ryckande gång på var och varannan bil.
Jag har själv en bifuel(gas) och har tillsvidare ingen problem 7500mil årsmodell 2012. Jag har också bara läst om enskilda problem. Jag vill gärna veta var ni har läst eller hört om dessa problem då det är bra att veta. När man tänker på andra volvo modeller tycker jag inte bifuel krånglar mer tvärtom...

Mvh Leon

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]