Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är de inte bromslägesgivaren det där på bilden eller?

Edit: Bromspedallägesgivaren verkar det vara som du har på bilden.
av gant73
Komponenten heter nog så. Hittade också det namnet när jag nu sökte på nätet.
Men i pappret som jag fick ifrån Volvo vid felsökningen så stod det att komponenten heter bromspedalgivare. Men mekanikern visade mig komponenten i motorrummet och det är den som visas på bilden.

Tips på hur man byter bromslägesgivare? Påverkar bytet några mjukvaror eller kan man byta komponenten själv?

Tack på förhand.
DayDreamer skrev:Är de inte bromslägesgivaren det där å bilden eller?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ska bara vara att ta bort en låsring och sen dra den rakt ut tror jag, så den kan du byta själv. Kan nog vara en fördel om du pumpar på bromspedalen när motorn är avstängd för att få bort vakuumet innan du försöker med att få bort givaren.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hittade detta från en annan tråd.

<Denna givare sitter fast med en typ av låsring
Om du har den nya givaren i handen så ser du en liten"pigg/topp" som sticker ut I den går låsringen För att lossa givaren börja med kontakten och sedan så är det enklast om man "petar/trycker med en liten skruvmejsel så att låsringen frigörs från givaren drag sedan givaren rakt ut Vid åter montering glöm ej att först montera dit O-ringen på givaren(inte fel att smörja O-ringen med något) Sätt sedan dit givaren och se till att låsringen snäpper dit så att givaren sitter ordentligt
Montera kontaktstycket och nollställ felkoder som finnes.
av gant73
Tack för dina svar!

Nu när jag vet att man kan byta den själv utan att mjukvaror påverkas så ska jag ta och ringa Volvo för att beställa hem en sådan. :)

DayDreamer skrev:Hittade detta från en annan tråd.

<Denna givare sitter fast med en typ av låsring
Om du har den nya givaren i handen så ser du en liten"pigg/topp" som sticker ut I den går låsringen För att lossa givaren börja med kontakten och sedan så är det enklast om man "petar/trycker med en liten skruvmejsel så att låsringen frigörs från givaren drag sedan givaren rakt ut Vid åter montering glöm ej att först montera dit O-ringen på givaren(inte fel att smörja O-ringen med något) Sätt sedan dit givaren och se till att låsringen snäpper dit så att givaren sitter ordentligt
Montera kontaktstycket och nollställ felkoder som finnes.
Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]