Sierra94 skrev:Kolla spjällhuset ordentligt. Kan vara avstängningsspjället som fastnar och som släpper efter en stund så motorn plötsligt får mer luft och kan jobba som vanligt. Man testar dessa bäst med en vacumsug så man kan se att de öppnar som de ska med applicerat vacum och sedan släpper när man tar bort vacumet. Håll samtidigt emot vipporna lite så du känner om kuggen som öppnar/stänger inne i vacumklockorna verkligen funkar.
Jag lagade en bekants 2.0d där spjället till intercoolerbypassen inte stängde ordentligt. Spjällvippan kärvade ibland och kunde inte stänga. Kuggen var delvis nerslitna så spjället inte orkade stänga sig och därför vart regenereringen inte helt 100% med högre förbrukning mm som följd. Men bilen registrerade regenereringen så man såg senaste i VIDA men iom att den inte kom upp i temp som den skulle så vart den inte helt riktigt gjord. Den hade oxo drygt 1.5 liter extra olja i tråget som följd av många försök att bränna filtret.
Men efter lagning av spjället så funkar bilen igen. Han hade haft den inlämnad på volvo men de hade inte hittat felet. Spjällen sätter ingen felkod heller.
Speciellt inte om de funkar halvdant.
Låter intressant då jag nu kommer ihåg att dessa problem började precis efter att jag haft bilen på Volvo där dem såg att spjällhuset krånglade och böt det, det var i februari. Sedan dess har problemet kommit mer och mer och nu varje gång bilen stått en dag.
Men du menar att om spjället har krånglat så kan dpf sättas igen på grund av det?
Grejen är att jag hade planerat att byta dpf i helgen men funderar nu på att skjuta upp det och kolla om det är något annat ändå.
Hur kommer man åt spjällhuset för att kolla det?