Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ConDodgy
Motorkod B5254S

Frågan är då, vad för kamrem till denna häcken?

Söker jag på t ex skruvat så får jag upp remmar med både 148 och 143 "tänder", tror jag får upp både 21 och 23 mm. Enligt bilelib.com
så är kuggmängden 143 och 21 mm. Förvirrande!! Såg en på garaget.org som skulle byta till sin S70 med samma motorkod, och enligt
bilelib så är det 142 (23 mm) till hans, men det satt 148 (23 mm) i hans motor. ?:-/

Och...har förstått att det är smartast att byta vattenpump, spännrulle och löphjul samtidigt. Jag får även upp hydralisk dämpare när
jag söker på skruvat, bör detta bytas också? Är det nåt mer man bör byta? Tycker det är olika svar om man söker runt.

Någon som även har info om hur lång tid det tar för en van mekare att byta allt, det ska tydligen vara lite bökigt på denna (bra att veta när jag ringer runt)?
Användarvisningsbild
av Engman
Tjena

Jag ska också till och byta kamremmen på min 850 GLT (B5254S) fast min är från 93. Kamremmen och multiremmen köpte jag på Volvo för 860 kr tillsammans och kamremmen har 143 tänder och är 21 millimeter bred men för att vara säker så tycker jag att du ska ringa till volvo och kolla vilken du ska ha. Det samma när det kommer till den hydrauliska spännaren och spännrullen. Jag tror att vilka delar du ska ha beror på vilket motor serienummer du har och det hittar du på kamremskåpan, bör vara ett sexsiffrig nummer. Byter du inte den hydrauliska spännaren måste du trycka ihop den och se till att den "håller tätt" och sedan sätta in en sprint. Jag frågade volvo gubben om han tyckte att det var nödvändigt att byta vattenpumpen (1000 kr på volvo) och han sa att dom aldrig byter vattenpumparna vid kamremsbyten så jag struntade i det men det kan ju vara smart att byta den samtidigt när man ändå håller på :wink: .

Jag beställde den hydraliska spännaren och löprullen på KLracing då det var lite billigare än på skruvat men dom hade inte spännrullen som passar min motor så den fick jag ta på skruvat. Remmarna köpte jag som sagt på volvo då jag inte riktigt litar på något annat märke och då jag läst lite om remmar från t.ex. skruvat som gått av lång innan "best före datum".

På Klracing sålde dom 3st hydraliska spännare som passade B5254S och vilken man ska tror jag beror på vilken motor serienummer man har.

Här hittar du ditt motor serienummer:
Bild
av ConDodgy
Engman skrev:Tjena

Jag ska också till och byta kamremmen på min 850 GLT (B5254S) fast min är från 93. Kamremmen och multiremmen köpte jag på Volvo för 860 kr tillsammans och kamremmen har 143 tänder och är 21 millimeter bred men för att vara säker så tycker jag att du ska ringa till volvo och kolla vilken du ska ha. Det samma när det kommer till den hydrauliska spännaren och spännrullen. Jag tror att vilka delar du ska ha beror på vilket motor serienummer du har och det hittar du på kamremskåpan, bör vara ett sexsiffrig nummer. Byter du inte den hydrauliska spännaren måste du trycka ihop den och se till att den "håller tätt" och sedan sätta in en sprint. Jag frågade volvo gubben om han tyckte att det var nödvändigt att byta vattenpumpen (1000 kr på volvo) och han sa att dom aldrig byter vattenpumparna vid kamremsbyten så jag struntade i det men det kan ju vara smart att byta den samtidigt när man ändå håller på :wink: .

Jag beställde den hydraliska spännaren och löprullen på KLracing då det var lite billigare än på skruvat men dom hade inte spännrullen som passar min motor så den fick jag ta på skruvat. Remmarna köpte jag som sagt på volvo då jag inte riktigt litar på något annat märke och då jag läst lite om remmar från t.ex. skruvat som gått av lång innan "best före datum".

På Klracing sålde dom 3st hydraliska spännare som passade B5254S och vilken man ska tror jag beror på vilken motor serienummer man har.

Här hittar du ditt motor serienummer:
Bild
Stort tack! =) Bör multirem bytas också? Termostat?

Sen undrar jag om kamremspännare är detsamma som spännrulle?
Användarvisningsbild
av Engman
ConDodgy skrev:
Stort tack! =) Bör multirem bytas också? Termostat?

Sen undrar jag om kamremspännare är detsamma som spännrulle?
Multiremmen tar typ 10 minuter att byta och den måste väck när man byter kamremmen så det vore ju inte så smart att inte byta den :wink:. Tror inte termostat byte har något att göra med kamremsintervaller ??:-/

Det här är väl de delar du behöver om du ska byta allt plus några specialverktyg:

- Kamrem
- Hydraulisk spännare/ Kamremspännare + en liten plastbricka
- Spännrulle
- Löp/brytrulle
- Vattenpump

- Multi/ drivrem + styrrullarna till den
av ConDodgy
Ett kamremskit innehåller:

Remspännare inkl bricka, Löprulle, Kamrem (skruvat.se)

Vad menar dom då med remspännare? Inte hydraulisk? Det står ibland löphjul, det är samma som löprulle? Men vafan
är spännrulle? :D

Jag får däremot upp hydraulisk dämpare på skruvat under "kamrem", är det nåt som bör bytas eller?

Var kallt på morgonen häromdagen, ins&a[…]

Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]