Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gant73
Har fått ut lite felkoder på min V70,1999, Greyline.

Behöver tips på hur man åtgärdar felen.

1) ECM-9400 Bromspedalgivare (för hög signal). Någon med bilder/videos på hur man byter givaren?

2) VGLA-441 Glastråd (för hög signal). Någon med tips på hur man åtgärdar felet?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Nexus
Men har du något strul med att bromsljusen ej fungerar eller farthållare ut funktion?
Ljuvlarmar bilen?
Har du testa radera coderna för se om de dyker upp igen?
av gant73
Tack för ditt svar.
Inga problem med bromsljusen, bara att ETS-lampan lyser då och då.
Farthållaren fungerar som vanligt. Motorn går som vanligt.
Volvo sa att problem med Bromspedalgivare kan få ETS-lampan att lysa.

Inte testat att radera felkoderna, har inte tillgång till instrument och kunskap.

ETS-lampa lyser då och då. Volvo kollade felkoderna och fick fram: ECM-9400 Bromspedalgivare (för hög signal).

Billarmet går igång ett par minuter efter att man låst bilen med fjärrkontrollen. Volvo fick fram felkoden: VGLA-441 Glastråd (för hög signal)

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Nexus
Bromspedal givaren ska inte vara svårt byta. En kontakt lossa och så sitter den skruvad eller bara itryckt.
Larmet tror jag beror på någon tråd i bakruta som inte ger kontakt som den ska. Går koppla bort den funktionen i larmet.
Ser i mina papper att det är omprogrammerat i larmet. Men knackar jag på rutan med ett mynt så piper 2-3 ggr larmet att någon är på rutan... :D
av gant73
Stämmer det att man ska trampa/pumpa på bromspedalen några gånger med motorn är avstängd för att bort vakuumet vid byte av bromspedalgivaren?

Kan du tipsa om hur man kopplar bort den "felaktiga" funktionen i billarmet? Sitter tråden i den vänstra rutan längst bak i bilen?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Nexus
Kopplar bort via programmera om larmet som jag fattar det som. Vad jag vet är det inte luftstyrt utan sitter bara en kontakt på bromsljus kontakten.
av gant73
Tack för dina tips.

Men jag hänger inte riktigt med.
Felet i billarmet kan bara kopplas bort med en omprogrammering av larmet?
Vad är det du menar som inte är luftstyrt och som sitter på en kontakt i bormsljusen?

Bromspedalgivaren sitter väl i motorrummet?

Tack på förhand.
Nexus skrev:Kopplar bort via programmera om larmet som jag fattar det som. Vad jag vet är det inte luftstyrt utan sitter bara en kontakt på bromsljus kontakten.
Användarvisningsbild
av Nexus
Som namnet säger BROMSPEDALGIVARE. Lossa panelen ovanför pedalerna i bilen så ser du den. Finns även en givare på kopplingspedalen om du har manuell låda.
ETS kan även vara gaspedalen som ger fel utslag. Det är ju ingen vire utan sköts med kablar. Vet du om gasspjället är bytt? Hur långt har bilen rullat?

Ja enligt det papper jag har så är larmet omprogrammerat, ev har de lossat kontakten bak oxå på sidorutan.
Så noga har jag ej kollat då det fungerar utmärkt :D
av gant73
Tack för svare.

Gasspjället är inte bytt.
Bilen har gått 28260mil

När Volvo kollade efter felkoderna så dök felkoden ECM-9400, det som orsakar att ETS-lampan lyser då och då. Mekanikerna sa att komponenten med artnr: 9441116 behöver bytas. Han visade var komponenten sitter (i motorrummet). Hittade en bild på nätet, se nedan.
P1000061s.jpg
P1000061s.jpg (85.07 KiB) Visad 1255 gånger
Kanske har han blandat ihop namnen på komponenten eller jag som har uppfattat fel.
Hur byter man komponenten som visas på bilden? Har det något med vakuum att göra?

Tack på förhand.

Nexus skrev:Som namnet säger BROMSPEDALGIVARE. Lossa panelen ovanför pedalerna i bilen så ser du den. Finns även en givare på kopplingspedalen om du har manuell låda.
ETS kan även vara gaspedalen som ger fel utslag. Det är ju ingen vire utan sköts med kablar. Vet du om gasspjället är bytt? Hur långt har bilen rullat?

Ja enligt det papper jag har så är larmet omprogrammerat, ev har de lossat kontakten bak oxå på sidorutan.
Så noga har jag ej kollat då det fungerar utmärkt :D

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]