Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja?

Här har du Tryckrör från icn osv, som luften ska gå i, för att passera spjällhuset in i insuget, medans en sugmotor så sitter spjällhuset synligt på sidan av insuget som jag skrev, så sitter spjällhuset på en 2,4t under insuget... Dvs väl gömt.. Vill man inte stå dubbelvikt och rengöra med fejset nere i insuget så är det att föredra att ta loss kabeln så man kan rengöra bekvämare :)
garinge skrev:Ja?

Här har du Tryckrör från icn osv, som luften ska gå i, för att passera spjällhuset in i insuget, medans en sugmotor så sitter spjällhuset synligt på sidan av insuget som jag skrev, så sitter spjällhuset på en 2,4t under insuget... Dvs väl gömt.. Vill man inte stå dubbelvikt och rengöra med fejset nere i insuget så är det att föredra att ta loss kabeln så man kan rengöra bekvämare :)
Ok. Då förstår jag, det går ju inte. Men sedan behöver man väl inte lägga tillbaka kabeln bakom startmotorn, så får man bort spjället lättare nästa gång.
Ojämn tomgång pekar väl knappast på turbon, fast tvekan vid 2500 varv gör det kanske? Tror du har VNT-turbo och då kan det vara läge att kolla om armen från vakuumklockan/länkarna in i turbon rör sig lätt. Någon som vet vid vilket varvtal en T5 VNT ska ändra läge?
Bilagor
T5 turbo.jpg
T5 turbo.jpg (96.58 KiB) Visad 226 gånger
Arnold skrev:
garinge skrev:Ja?

Ok. Då förstår jag, det går ju inte. Men sedan behöver man väl inte lägga tillbaka kabeln bakom startmotorn, så får man bort spjället lättare nästa gång.
Helt korrekt, jag hade tur på min nyinköpta v70 01:a att när spjället byttes på volvo vid 20500 mil så hade dom INTE dragit kabeln bakom igen, utan den låg framför, kändes awsome :) Dock när jag blev tvungen att byta på min andra v70 -00:a så var det draget bakom, men numera sitter den framför så det är enklare :)
Bilagor
IMG_20150618_120437.JPG
Där mitt finger pekar sitter spjället :)
IMG_20150618_120437.JPG (52.32 KiB) Visad 222 gånger
Tacksam för alla tips och svar! Har inte gjort något med bilen ännu och det kan ta lite tid innan jag gör något...
Verkar väl som en rengöring av spjällhuset är första försöket att få ordning på den.
Har ni koll på om den går igenom besiktning som den är eller måste jag släcka felkoderna först?
Kul att ingen rolig själ kommit med den enkla utvägen ännu. (Kvalité på dom aktiva här på forumet 8) )
Det gjorde dom inte när mekanikern bytte lmm och nollade koderna. Kom först efter kanske 15 mils körning, minst! Men så går ju inte bilen hel kass hela tiden heller plus att jag brukar köra ganska långa sträckor så 15 gick nog på två uppstarter av bilen.
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]